The main goal of the proposed project is to develop methods and a set of software tools for design and implementation of coordinated control of turbocharged diesel engine equipped with the aftertreatment system. The developed methods and the software tools will be used to design the control system so that the engine will satisfy the prescribed limits, for example given by emission standards, while minimizing the operational cost (fuel consumption, urea consumption). Another goal is to study the sensitivity of the optimal solution to selected parameters of the mechanical parts of the engine (e.g. turbocharger) which enables co-design of the mechanical parts with the control system. We expect that the goals will be achieved by December 2013. (en)
Budou vyvinuty programové nástroje, který umožní nastavit koordinovanou strategii řízení obecného přeplňovaného dieselového motoru ve spojením se zařízením na úpravu výfukových plynů tak, aby celek doplněný o potřebnou technologií splňoval zadanou emisní normu, např. Euro VI (závazná od 2014) s minimální celkovou spotřebou paliva a reaktantů katalyzátoru. Zároveň bude možno studovat citlivost dosaženého optima na některé konstrukční změny motoru a turbodmychadla a tím koordinovat vývoj strojních součástí s vývojem strategie řízení. V rámci projektu bude tento postup verifikován na motoru dodaném společností MAN. Předpokládané datum dosažení tohoto cíle je prosinec 2013. (cs)