Projekt si klade za cíl identifikovat hlavní zdroje a příčiny nerovností v přístupu k vyššímu vzdělání v ČR, které patří k největším v OECD. K hlavním zdrojům těchto nerovností patří jak sociálně-ekonomický původ žáků tak struktura školského systému určující otevřenost a průchodnost vzdělávacích institucí. Na rozdíl od mnoha vyspělých zemí se u nás vlivy těchto dvou zdrojů s největší pravděpodobností navzájem posilují. V návaznosti na již založené longitudinální panely budou v rámci projektu sledovány dvě věkové skupiny: žáci končící v roce 2003 povinnou školní docházku (panel respondentů založený v rámci OECD projektu PISA 2003) a studenti prvních ročníků vysokých škol (VS 2003/4). Analýza dat z těchto výzkumů doplněná o komparativní analýzy dat ze zemí OECD odhalí zdroje nerovností a mechanismy jejich reprodukce. Projekt bude zakončen monografií a návrhem příslušných reformních kroků. (cs)
A vast number of studies conducted by the OECD and World Bank has well-documented that the Czech Republic belongs to countries with the highest level of inequality in access to higher education among the OECD countries. The primary purpose of this project is to identify main causes of unequal access to higher education in the Czech Republic. Using already existing sets of longitudinal data, a number of follow-up surveys will be carried out to examine two relevant cohorts: students finishing compulsory school attendance in 2003 (a panel of respondents assembled for the PISA 2003 project) and first-year university students. The analysis of this data will unweil the underlying causes of educational inaqualities and their reproduction. The project will conclude with a monograph and suggestions of educational reforms pertaining to the solution of the problem. (en)