*Submitted project is focused on research and development of completely new die forging technology of heavy forged crankshaft throws. At present only forgings up to the mass 600kg are forged in die over the world. Newly designed forging technology will be applicable for forged pieces of mass range 2,5 - 5t, which is a mass higher by order in comparison with common pieces forged in die. Except forging technological parameters also the influence of forging procedure on mechanical properties of forged crankshaft throws will be investigated. The development of forging process parameters will be determined on the basis of mathematical and physical simulation of which the aim is to achieve both required shape of forging and high mechanical properties with toughness preservation. Substantial part of this project will be dedicated to process optimization in practice to decrease blank mass, energy consumption and production time. (en)
*Předkládaný projekt je zaměřen na výzkum a vývoj zcela nové technologie kování velkých středních kusů zalomených hřídelů v zápustce. V současné době se ve světě kovou v zápustce výkovky do 600kg. Nově navržená technologie bude pro výkovky 2,5 až 5t, co je o řadu vyšší a nikde ve světě se takové velké výkovky v uzavřené zápustce nevyrábějí. Kromě technologických parametrů kování bude take zkoumán vliv postupu kování na mechanické vlastnosti vykovaných středních kusů. Vývoj procesních parametrů kování bude stanoven na základě matematického a fyzikálního modelování, kde cílem je dosažení jak požadovaného tvaru, tak i vysokých pevnostních vlastností při zachování požadované houževnatosti. Podstanou část projektu bude tvořit optimalizace procesu v praxi pro snížení předváhy předkovků, energií na výrobu a zkrácení doby výroby. (cs)