Description
| - A comprehensive research of feasibility and properties of an automotive powerplant is proposed aiming to future when a production of energy from nuclear and renewable sources is expected. Hydrogen is proposed as an energy accumulator and transfer medium,a mastered and efficient internal combustion engine will be an energy transformer. Low mixture heat value, high flame velocity, small quenching distance, low ignition energy and not defined knocking resistance of hydrogen are obstacles to the engine design. The aims are therefore focused to sufficient specific power, low emission level and avoidance of irregular combustion in the engine. The success in it is a decisive step to the following infra-structure and vehicle fuel storage system development.The project deals with the global impacts to complete a feasibility study, concerned as the first part. Mathematical modelling and experiments will be combined. The results will consist of a feasibility study results and future development (en)
- Navrhuje se komplexní průzkum vlastností mobilní pohonné jednotky pro vzdálenější budoucnost, kdy se předpokládá výroba a akumulace energie z obnovitelných zdrojů ve velkých stacionárních zařízeních. Jako nosič energie se navrhuje vodík a jako měnič osvědčený pístový spalovací motor. Při realizaci vodíkového motoru se nutno vypořádat s problémem nízké výhřevnosti směsi, vysoké rychlosti hoření, nízké zapalovací energie, nedefinované antidetonační odolnosti a malé zhášecí vzdálenosti. Je třeba dosáhnout přiměřeného měrného výkonu motoru, emise škodlivin a zvládnout nepravidelností spalování. Vyřešení těchto problémů je rozhodující pro navazující rozpracování potřebné infrastruktury, jejíž hlavní rysy se v projektu zkoumají z globálně ekologického hlediska. Při řešení se bude kombinovat matematické modelování a experimentální výzkum motorů. Projekt navazuje na dřívější činnosti v této oblasti. Výstupem bude báze teoretických a experimentálních poznatků, relevantní programové vybavení, (cs)
|