"On the basis of the high schools system's study in the first Czechoslovak Republic, the solver of the project wants to contribute to the explanation of the national politics in that multinational country between 1918 and 1938.This school system study simultaneously adds the social history and the history of the mentalities of national minorities in the Czechoslovak Republic. It's a cultural-historic and interdisciplinary research using the contemporary theories of nationalism. A school is defined as an institution participating on the formation of an individual's identity controlled by the state. The state is interested in raising loyal citizens. However, the national minorities living in the Czechoslovak Republic also lay claim to school.The project concentrates on the problem of the ordinary social school communication between the state and a minority. The main question is ""if and how we succeeded in the effort to unify the interest of the state and the individual national minorities in the" (en)
Řešitel projektu chce na základě výzkumu středního školství v první ČSR přispět k objasnění národnostní politiky tohoto mnohonárodnostního státu mezi lety 1918-1938. Současně je tento výzkum školství příspěvkem k sociálním historii a dějinám mentalit národnostních menšin v ČSR. Jedná se o kulturněhistorické a interdisciplinární bádání, využívající současných teorií nacionalismu. Škola je v projektu definována jako instituce podílející se na vytváření identity jedince, která je ovládaná státem. Ten mázájem vychovávat loajální státní občany, avšak na školu uplatňují své nároky i národnostní menšiny žijící v ČSR. Projekt se tak soustředí na problém všední sociální komunikace mezi státem a menšinou odehrávající se ve škole. Je základní otázkou, zda a jak se na poli školní socializace podařilo v ČSR sjednotit zájem státu a jednotlivých národnostních menšin popř. jakou roli hraje existence národnostních menšin v socializaci tzv. československého národa. Do centra pozornosti výzkumu o školství první ČSR (cs)