This project is considered to be a part of research activities concerning reception of audio-visual culture with a respect to the position it occupies in mental and physical development of children and young people. In theoretical framework it stresses the importance of popular fictional audiovisual/media worlds and its heroes as well as concepts of child's mimicking of them. The principal goal is to analyse - from educational perspective - main modes, factors and accompanying indicators of a young film and audiovisual spectatorship. We will employ complex quantitative (descriptive-correlation surveys) and qualitative methods (literature and audiovisual materials analysis, narrative interviews, case studies with use of grounded theory. The main output of the project is considered to be a monograph; the secondary ones should consist of a series of Czech/international conference poster/oral presentations and articles published in relevant domain journals. (en)
Projekt se svým zaměřením řadí k analýzám recepce audiovizuální kultury se zřetelem k její úloze ve vývoji dětí a mládeže; vycházíme z předpokladu, že ve vývoji mladého člověka hraje důležitou úlohu nápodoba fikčních postav, jež generuje svět audiovizuální kultury. Cílem navrhovaného projektu je analyzovat z pohledu pedagogiky podoby, faktory a průvodní jevy filmového a audiovizuálního diváctví u mladého jedince. Při řešení projektu budou využity jednak metody kvantitativní (výzkumná šetření deskriptivně relačního charakteru aj.), jednak metody kvalitativní (analýza literatury a audiovizuálních materiálů, narativní rozhovory, případové studie s využitím prvků zakotvené teorie). Řešení projektu přispěje k zpřesnění stávajících recepčních teorií postihujících problematiku mediální výchovy. Hlavním výstupem bude monografie a v průběhu řešení projektu budou prezentovány dílčí výsledky na domácích a zahraničních konferencích a v relevantních oborových časopisech. (cs)