Attribution of personality characteristics from faces is a widespread phenomenon, in psychology termed the halo effect. Previous studies found that this is not merely social stereotyping and at least in some traits (e.g. extraversion) there is an agreement with traits measured by psychological tests. Majority of former studies focused on appearance (judged from 2D pictures) and personality of the target subjects. The proposed project's primacy is to focus on the rater's personality and other factors which may influence the accuracy of the personality judgments. In collaboration with the Department of cybernetics at the ČVUT we will develop a method for an objective measure of rater's interest (pupilometry). We plan to take advantage of the latest technologies in form of 3D images - a technique that has not been used in this field yet. Thanks to higher naturalness of the 3D facial images, we suggest improved judgment accuracy which will be compared with results of the 2D facial photographs (en)
Přisuzování osobnostních charakteristik podle vzhledu je ve společnosti široce rozšířený fenomén v psychologii označovaný jako haló efekt. Některé studie ukazují, že tento fenomén nemusí být pouze stereotypním přisuzováním, ale že přisuzování některých vlastností (např. extroverze) se může do určité míry shodovat s mírou dané charakteristiky zjištěné na základě osobnostního testu. Většina předchozích studií se však zaměřovala především na vlastnosti hodnoceného jedince a to jak z hlediska jeho vzhledu (hodnoceného na základě 2D fotografií) tak i jeho objektivně zjistitelných osobnostních charakteristik. Námi navržený projekt jako jeden z prvních obrací pozornost vědeckého výzkumu i na osobnost hodnotitele a některé další faktory, které by mohly ovlivnit úspěšnost odhadování osobnostních vlastností. V projektu budou využity 3D technologie získávání a zpracování dat, které doposud v tomto typu výzkumu využívány nebyly. Díky jejich větší realističnosti předpokládáme vyšší výpovědní schopnost námi (cs)