Paradigma teorie konstruktivismu začíná stále více pronikat do způsobu uvažování o přírodovědném vzdělávání. Vnímání poznání jako konstrukční činnosti se vztahuje jak na poznávací činnost žáka, stejně jako učitele přírodovědných předmětů či výzkumníka v oblasti oborových didaktik přírodovědných předmětů. Základním východiskem je chápání vědeckých představ a představ žáků (prekonceptů) jako rovnocenných zdrojů pro rekonstrukci obsahové struktury. Cílem projektu je rozvinout konstruktivistický přístup do oblasti teorie výuky fyziky, chemie a biologie a zvýšit vědecko-výzkumný potenciál příslušných oborových didaktik. Jedním z významných výstupů bude model perspektivního didaktického systému integrované výuky fyziky, chemie a biologie na základní škole a adekvátní model pregraduální přípravy učitele pro tuto integrovanou výuku. (cs)
The paradigm of the constructivism theory starts to infiltrate into the thinking process of science education. The perception of cognition as a construct activity relates both to cognitive activity of a pupil and to a teacher of science subjects or researches in the didactics fields of science subjects. The fundamental resource is comprehension of scientific vision and students´ conception (preconceptions) as an equal sources for reconstruction the content structure. The goal of the project it to develop constructivist approaches to the field of Physics, Chemistry and Biology instruction, and to increase the scientific and research potential for particular field of didactics. One of the main outcomes will be the model of perspective system of didactics for Physics, Chemistry and Biology instruction at primary schools and appropriate model for pre-graduate preparation of teachers for this integrate education. (en)