"Proposed project is focused on relations between the development of labour market and some aspects of education in the Czech Republic. The project examines a presumption according to which labour market differentiation (usually supposed as its dualization) and its consequences influence not only education demands but also personal ones. Duality fragmentation of labour market is very simple, more detailed analysis is needed to cover the identification of separate components. The processes influence the development of spatial differentiation in the territory. Thus, we take into account a spatial approach.In the past, education was supposed as an answer to a challenge ""How to take chances of going upward"". In present, education is supposed to be more than an answer to a question ""How to protect people from a decline"". The project searches a confirmation of this change. From a theoretical point of view results can influence the evaluation of theory of modernization. From an empirical point" (en)
"Plánovaný projekt se zabývá vztahy mezi vývojem trhu práce a vzdělaností v ČR. Projekt zkoumá výchozí předpoklad, podle něhož diferenciace trhu práce (většinou pojímána jako jeho dualizace) a její důsledky stále výrazněji ovlivňují nejen nároky na vzdělání, ale také na osobnostní faktory. Duální rozdělení trhu práce je velmi zjednodušené a je potřebná jeho podrobnější analýza s identifikací jeho jednotlivých segmentů. Rovněž uvedené procesy působí na vývoj prostorové diferenciace území, a proto jezoheldněn prostorový přístup.V minulosti vzdělání bylo pokládáno za odpověď na otázku ""Jak využít příležitostí k vzestupu"". V současnosti vzdělání je považováno spíše za odpověď na otázku ""Jak chránit lidi před sestupem"". Projekt je zaměřen na potvrzení této změny. Z teoretického hlediska výsledky mohou ovlivnit hodnocení teorie modernizace. Z empirického hlediska je projekt zaměřen na segmentační procesy trhu práce a na posun vzdělanosti k zaměstnavatelnosti. Procesy budou zkoumány na třech úrovních:" (cs)