Current regional budgets formally respect requirements of multi - annual budgeting and partly implement alsoprogramming principle (in the property's reproduction). Principle of on outcomes oriented budgeting is on thevery beginning. But what is missing is connection between mentioned tools of budgetary policy - budgetingdoes not have systematic character. Issues concerning management of fiscal risks with regard to relatively shortperiod of regions' functioning have not been closely observed yet. In connection with growing regional fiscalcapacity and increase in competencies transferred on region there is being an increasing pressure onobjectification of budgetary policy in the way that budgeting process will be a mirror to region's strategicdocuments and thus answer the question what costs and outputs is seen through realization of public policies ona regional level.Outcome of this project is the theoretical study that gives reasons to requirements valid for creation of asystematic (en)
Krajské rozpočty v současné době formálně respektují požadavky víceletého rozpočtování a částečně uplatňujíprincip programování (v oblasti reprodukce majetku). Princip výkonově orientovaného rozpočtování je nasamém začátku. Absentuje však propojení mezi uvedenými nástroji rozpočtové politiky, rozpočtování nemásystémový charakter. Problematika řízení fiskálních rizik vzhledem k relativně krátkému období fungováníkrajů zatím nebyla sledována. V souvislosti s rostoucí fiskální kapacitou krajů a nárůstem kompetencípřenášených na kraje, se zvyšuje naléhavost objektivizace rozpočtové politiky, tak aby rozpočtový proces bylzrcadlem strategických dokumentů kraje a dokázal odpovídat na otázku, s jakými náklady a výsledky probíhárealizace veřejných politik na krajské úrovni.Výstupem projektu bude teoretická studie zdůvodňující a obsahující požadavky na tvorbu systémového pojetírozpočtové politiky na úrovni krajů využívající sofistikované nástroje řízení veřejných výdajů. Studie budesloužit jako (cs)