Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - The project aims at an analysis of bullying - particularly of its ethical aspect. Our starting point will be social-cognitive theory. We will explore how bullying is understood by children, how they react upon it, especially intra-psychically, how they evaluate personality, behavior and attributed motives of the bullies, victims, and their defenders. Main part of the research will proceed in the 5th and 6th grades when children already are capable of relatively mature reasoning and, at the same time, it is relatively easy to identify aggressors and victims. Here we can link to previous research of Prof. Říčan. Level of bullying in classes will be measured via internationally standard method (Olweus). Peer nomination will be applied to identify bullies and victims. Understanding of bullying and emotional reactions to it will be explored by means of questionnaires and a semi-projective method. Focus will be, among others, upon gender aspect and differences in forementioned variables. (en)
- Půjde o analýzu šikany, zvláště jejího etického aspektu. Východiskem bude sociálně-kognitivní teorie. Budeme zkoumat, jak děti chápou šikanu a jak na ni reagují, především intrapsychicky, jak vidí a posuzují osobnost, motivy a jednání agresorů, obětí a dětí, které se zastávají obětí. Hlavní část výzkumu bude probíhat v 5. a 6. ročníku ZŠ, tedy ve věku, kdy jsou žáci již schopni poměrně vyspělé reflexe a kdy lze ještě poměrně snadno identifikovat agresory a oběti. Zde můžeme navázat i na starší práce prof. Říčana. K měření úrovně šikany v jednotlivých třídách bude použita mezinárodně standardní metoda (Olweus), osvědčená i v české verzi. K identifikaci agresorů a obětí bude použita metoda peer nomination. Chápání šikany (atribuce, etické hodnocení) a citové reakce budou zkoumány dotazníky a semiprojektivní metodou. Zaměříme se na rozdíly mezi dívkami a chlapci ve zjišťovaných proměnných a na souvisící vztahy mezi pohlavími, zejména z hlediska zvládání problému šikany samotnými žáky. (cs)
|
Title
| - Ethical-psychological factors of bullying and coping with it in the primary school (en)
- Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole (cs)
|
http://linked.open...vai/cislo-smlouvy
| |
http://linked.open...avai/druh-souteze
| |
http://linked.open...domain/vavai/faze
| |
http://linked.open...vavai/hlavni-obor
| |
http://linked.open...vai/vedlejsi-obor
| |
http://linked.open...vavai/id-aktivity
| |
http://linked.open.../vavai/id-souteze
| |
http://linked.open...n/vavai/kategorie
| |
http://linked.open...vai/klicova-slova
| - Ethical reasoning and feeling; school bullying; experiences of aggressors, victims, and their defenders; gender differences; ethical education (en)
|
http://linked.open...avai/konec-reseni
| |
http://linked.open...nujicich-prijemcu
| |
http://linked.open...avai/poskytovatel
| |
http://linked.open...avai/start-reseni
| |
http://linked.open...ai/statni-podpora
| |
http://linked.open...vavai/typProjektu
| |
http://linked.open...ai/uznane-naklady
| |
http://linked.open...ai/pocet-prijemcu
| |
http://linked.open...cet-spoluprijemcu
| |
http://linked.open...ai/pocet-vysledku
| |
http://linked.open...ku-zverejnovanych
| |
is http://linked.open...ain/vavai/projekt
of | |