Description
| - O částečnou odpověď na nevyjasněné postoje k postmodernismu, s jakými se setkáváme v odborné literatuře, se pokusila odpovědět londýnská výstava Postmodernism: Style and Subversion, 1970 – 1990, ve Viktoria and Albert Museu konané od 24. září 2011 do 15. ledna 2012. Organizátoři výstavy a editoři katalogu se rozhodli nehledat definici postmodernizmu ani se nesnažili zřetelně vymezit hranice, jak samotného stylu, tak jeho vztahu k modernismu. Představili jeho třicetileté období a pokusili se o charakterizaci jednotlivých desetiletí souhrnem konkrétných postupů a prezentací uměleckých děl. Nejobsáhlejší část věnovali postmoderní architektuře, druhu umění, které nejvýrazněji projevilo postmoderními prvky, ale pozornost věnovali také ostatních druhům umění: výtvarný design, móda, post hip-hop, fotografie, design nábytku, film a práce s příběhem, ale také abstraktní figurální systémy. Výstava se stala podnětem také pro autora článku k hledání spojitosti a rozdílnosti mezi modernismem a postmodernou. Poukazuje v něm například na slovo postmoderna, na jeho přítomnost v umění od konce 19. tak v průběhu celého 20. století. I když s postmodernou, tak jak ji chápeme dnes, to nemělo mnoho společného, vždy ale představovalo tendenci vymanit se ze stereotypů a rozhýbat v umění statičnost či přílišné ulpívání na konvenčních postojích, a to často bez ohledu na úspěšnost či neúspěšnost takovýchto pokusů. Studie se také věnuje vzájemnému propojení modernizmu a postmodernismu a na několika příkladech z architektury poukazuje na počátečnou postmoderní nejistotu, ale i společné kořeny, v souladu nebo postavené do protikladu. Také proto autor dospívá k tomu, že bez ohledu na různorodost tendencí, lze na tyto styly nahlížet jako na jednu vývojovou etapu, a to i případě, že k jeho závěrečným částím přidáváme, nebo nikoliv předponu post.
- O částečnou odpověď na nevyjasněné postoje k postmodernismu, s jakými se setkáváme v odborné literatuře, se pokusila odpovědět londýnská výstava Postmodernism: Style and Subversion, 1970 – 1990, ve Viktoria and Albert Museu konané od 24. září 2011 do 15. ledna 2012. Organizátoři výstavy a editoři katalogu se rozhodli nehledat definici postmodernizmu ani se nesnažili zřetelně vymezit hranice, jak samotného stylu, tak jeho vztahu k modernismu. Představili jeho třicetileté období a pokusili se o charakterizaci jednotlivých desetiletí souhrnem konkrétných postupů a prezentací uměleckých děl. Nejobsáhlejší část věnovali postmoderní architektuře, druhu umění, které nejvýrazněji projevilo postmoderními prvky, ale pozornost věnovali také ostatních druhům umění: výtvarný design, móda, post hip-hop, fotografie, design nábytku, film a práce s příběhem, ale také abstraktní figurální systémy. Výstava se stala podnětem také pro autora článku k hledání spojitosti a rozdílnosti mezi modernismem a postmodernou. Poukazuje v něm například na slovo postmoderna, na jeho přítomnost v umění od konce 19. tak v průběhu celého 20. století. I když s postmodernou, tak jak ji chápeme dnes, to nemělo mnoho společného, vždy ale představovalo tendenci vymanit se ze stereotypů a rozhýbat v umění statičnost či přílišné ulpívání na konvenčních postojích, a to často bez ohledu na úspěšnost či neúspěšnost takovýchto pokusů. Studie se také věnuje vzájemnému propojení modernizmu a postmodernismu a na několika příkladech z architektury poukazuje na počátečnou postmoderní nejistotu, ale i společné kořeny, v souladu nebo postavené do protikladu. Také proto autor dospívá k tomu, že bez ohledu na různorodost tendencí, lze na tyto styly nahlížet jako na jednu vývojovou etapu, a to i případě, že k jeho závěrečným částím přidáváme, nebo nikoliv předponu post. (cs)
- The impulse for the writing was an exhibition in London called Postmodernism: Style and Subversion 1970-1990 in Victoria and Albert Museum from 24th September 2011 to 15th January 2012. Exhibition organizers and editors of catalogue had good reasons not to serach for some unambiguous definition of clearly define limits of style itself and its relationship to modernism. They attempted to get brief characteristics of thirty years of art development and visual presentation of products which then drew attention because of their rareness. It is not a coincidence that they paid greatest attention to postmodern architecture, yet they also dealt with other arts and design so fashion, post hip-hop, photography, stories or abstract figural systems could not be missing at the exhibition.The exhibition was an opportunity for author of the text to contemplate on connection and differences between modernism and postmodernism, or modernity and postmodernity: this idea uses several examples from architecture to refer to rudimentary postmodern uncertainty as well as common roots of postmodernity which things that preceded it. (en)
|