Description
| - Problém je v recepci (bez níž by se „démonická“ dynamičnost, přirozenost, média neměla jak projevit). Jejím prostřednictvím dochází k připojení, návratu do hry. K restartu, redefinici, ale hlavně k adaptaci a mutaci systému, „hranice konstruktu“, totality/liminarity, jejíž imaginace plodí nová fantastická monstra – tak jiná, tak stejná – a hrdiny... Po „zkrocení“ těžkého Pavouka je mladý adept svým velitelem a mentorem – průvodcem, zasvěcovatelem – definitivně uznán, přijat a povýšen. Zrod „nového člověka“, totálně zapojeného do biomechanického soukolí/ústrojí a organismu komunity, resp. společnosti (gigantická kostra Hobbesova Leviathana bude, pokud už není, doběla obraná Bolzovým „lidským hmyzem“ a pokrytá „novým středověkem sítí“), připomíná silně (Foucaultovo) „zrození biopolitiky“, „biomoci“, ale i (Geertzův) recepční, interpretační model kultury, kde divák nebo hrdina (recipient je totiž zároveň aktérem konstruktu – a úplně opodál nestojí ani autor této studie), tedy „člověk je zvíře zavěšené do pavučiny významů, kterou si samo upředlo“. Jedná se o dva myšlenkové (filozofické) aspekty programu a imaginace Matrixu/Matrixu – a ovšem i Zlatého dna.
- Problém je v recepci (bez níž by se „démonická“ dynamičnost, přirozenost, média neměla jak projevit). Jejím prostřednictvím dochází k připojení, návratu do hry. K restartu, redefinici, ale hlavně k adaptaci a mutaci systému, „hranice konstruktu“, totality/liminarity, jejíž imaginace plodí nová fantastická monstra – tak jiná, tak stejná – a hrdiny... Po „zkrocení“ těžkého Pavouka je mladý adept svým velitelem a mentorem – průvodcem, zasvěcovatelem – definitivně uznán, přijat a povýšen. Zrod „nového člověka“, totálně zapojeného do biomechanického soukolí/ústrojí a organismu komunity, resp. společnosti (gigantická kostra Hobbesova Leviathana bude, pokud už není, doběla obraná Bolzovým „lidským hmyzem“ a pokrytá „novým středověkem sítí“), připomíná silně (Foucaultovo) „zrození biopolitiky“, „biomoci“, ale i (Geertzův) recepční, interpretační model kultury, kde divák nebo hrdina (recipient je totiž zároveň aktérem konstruktu – a úplně opodál nestojí ani autor této studie), tedy „člověk je zvíře zavěšené do pavučiny významů, kterou si samo upředlo“. Jedná se o dva myšlenkové (filozofické) aspekty programu a imaginace Matrixu/Matrixu – a ovšem i Zlatého dna. (cs)
- The Matrix (dir. A. & L. Wachowski, 1999) and Kdo hledá zlaté dno (Who Looks for Gold?) (dir. J. Menzel, 1974) are similar movies (totalities), asking the same question: “what is the matrix?” (system), resp. “what is normal?” The philosophical basis of the films is “the birth of biopolitics” (M. Foucault) and “the interpretation of cultures” (C. Geertz). (en)
|