About: Kdo hledá „hranici konstruktu“. Pokus o definici (jednoho) normalizačního filmu     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Tuzemským předchůdcem Matrixu (r. Wachowští, 1999) a zástupcem filmové kategorie „hranice konstruktu“, tedy snímků dějově a myšlenkově stojícími na existenci umělého světa, je zcela nepochybně Kdo hledá zlaté dno (r. J. Menzel, 1974). Účinek filmu (obecně) je podmíněn aktuální společenskou atmosférou, statusem quo. V 70. letech mohl „politicko-náboženský“ budovatelský mýtus a sen, film (náboj), samozřejmě už jen těžko plnit svou původní a hlavní úlohu, tj. propagandistickou (mobilizační) funkci obecného vzoru. Pokus o takové „kazatelské“ exemplum podle stalinského mustru (rozkazu) by vedl – a vskutku vedl – zase jen k devalvaci (degradaci) totality/univerzality mýtu na spíše individuální, „profánní“ a „nereálný“ (nedej Freud) sen, který zkrátka „nedosahuje podobné ontologické úrovně“, ne-li na „pouhou subjektivní fantazii“ (což by podle W. Benjamina znamenalo totální sesazení z imaginačního trůnu). Inteligentní režisér, jakým J. Menzel nepochybně byl, tedy je, si tohoto efektu musel být vědom. Dopřál soudruhům (a ostatním divákům) až příliš, absurdně věrnou simulaci, repliku onoho původního mýtu a snu (programu). Pořádný neo- a retromýtus. Konstrukt. V danou chvíli kompletní, a přece neukončený, rozrůstající se každým dalším kontextem. Příběhem i vizuální stránkou se tak tento film pilně (a doslova) propracovává do absurdně extrémní, (za)hraniční polohy socialistického hyperrealismu, jinak též dekadentního biomechanického surrealismu (H. R. Gigera).
  • Tuzemským předchůdcem Matrixu (r. Wachowští, 1999) a zástupcem filmové kategorie „hranice konstruktu“, tedy snímků dějově a myšlenkově stojícími na existenci umělého světa, je zcela nepochybně Kdo hledá zlaté dno (r. J. Menzel, 1974). Účinek filmu (obecně) je podmíněn aktuální společenskou atmosférou, statusem quo. V 70. letech mohl „politicko-náboženský“ budovatelský mýtus a sen, film (náboj), samozřejmě už jen těžko plnit svou původní a hlavní úlohu, tj. propagandistickou (mobilizační) funkci obecného vzoru. Pokus o takové „kazatelské“ exemplum podle stalinského mustru (rozkazu) by vedl – a vskutku vedl – zase jen k devalvaci (degradaci) totality/univerzality mýtu na spíše individuální, „profánní“ a „nereálný“ (nedej Freud) sen, který zkrátka „nedosahuje podobné ontologické úrovně“, ne-li na „pouhou subjektivní fantazii“ (což by podle W. Benjamina znamenalo totální sesazení z imaginačního trůnu). Inteligentní režisér, jakým J. Menzel nepochybně byl, tedy je, si tohoto efektu musel být vědom. Dopřál soudruhům (a ostatním divákům) až příliš, absurdně věrnou simulaci, repliku onoho původního mýtu a snu (programu). Pořádný neo- a retromýtus. Konstrukt. V danou chvíli kompletní, a přece neukončený, rozrůstající se každým dalším kontextem. Příběhem i vizuální stránkou se tak tento film pilně (a doslova) propracovává do absurdně extrémní, (za)hraniční polohy socialistického hyperrealismu, jinak též dekadentního biomechanického surrealismu (H. R. Gigera). (cs)
  • Nobody knows “what the Matrix is”. Poor individuals do not know that they “live” in an “unreal reality”. Independently of this strange existence, a group of heroic and special people operates, the “others” who have voluntarily undergone painful rebirth, disconnection – a necessary procedure comprised of a rough slipway to the bottom of the “rabbit hole”, just to see the “border of the construct” and effectively reconnect to the Matrix. A Czechoslovak predecessor of The Matrix (dir. A. & L. Wachowski, 1999) and a representative of the “border of the construct” film category (movies based on the existence of the artificial world) is without doubt Kdo hledá zlaté dno (Who Looks for Gold?) (dir. J. Menzel). The effect of the movie (in general) is conditioned by the current societal atmosphere and status quo. In the 1970s“political-religious” creative, myth and dream cinema of course was not able to fulfil its original basic function – the propagandistic (mobilising) function of the general model. An attempt to realize the “preaching” exemplum according to the Stalinist model (order) would surely lead to the devaluation (decomposition) of the totalitarian/universal character of the myth to an individual “profane” and “unreal” dream, which does not “reach the level of similar ontological level”, or even “mere subjective fantasy” (which according to W. Benjamin would mean a fall from the imaginary throne). An intelligent director as J. Menzel undoubtedly is must have been aware of this. He indulged comrades (and viewers) with a simulation almost too absurd and real, a replica of the previous myth and dream (program). A real neo- and retro-myth. A construct. In a given moment complete and at the same time without end, expanding with every additional context. With its story and visual aspect the film reaches an absurd, extreme and over the top level of socialist hyperrealism, or decadent biomechanical surrealism (H. R. Giger). (en)
Title
  • Kdo hledá „hranici konstruktu“. Pokus o definici (jednoho) normalizačního filmu
  • Kdo hledá „hranici konstruktu“. Pokus o definici (jednoho) normalizačního filmu (cs)
  • Who looks for “the border of the construct”: An attempt to define (one) normalisation film (en)
skos:prefLabel
  • Kdo hledá „hranici konstruktu“. Pokus o definici (jednoho) normalizačního filmu
  • Kdo hledá „hranici konstruktu“. Pokus o definici (jednoho) normalizačního filmu (cs)
  • Who looks for “the border of the construct”: An attempt to define (one) normalisation film (en)
skos:notation
  • RIV/75112779:_____/14:#0000073!RIV15-MSM-75112779
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 24135
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/75112779:_____/14:#0000073
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • film; history; normalisation; Jiří Menzel (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [DFA6ED626AAA]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Informační boj o Československo / v Československu (1945-1989)
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Kopal, Petr
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Ústav pro studium totalitních režimů - Technická univerzita Liberec
https://schema.org/isbn
  • 978-80-87912-10-2
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 59 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software