Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Bratři František (1847-1916) a Jaroslav (1864-1929) Thun-Hohensteinové náleželi k předním příslušníkům rakouské aristokracie. Známější František Thun byl dvakrát českým místodržitelem a také rakouským ministerským předsedou. Jeho hlavní sídlo bylo na zámku v Děčíně. Jaroslav se pohyboval spíše v moravské zemské politice, neboť v době před první světovou válkou sídlil na zámku v Kvasicích. Bratři Thunové nepatřili mezi průkopníky automobilismu. Ve vztahu k automobilům je lze považovat za typické příslušníky své vrstvy. Jednu s prvním zkušenosti s automobilem učinil František Thun v roce 1904. Tehdy za ním přijel ze Zákup do Děčína na návštěvu Otto Windisch-Graetz s arcivévodkyní Alžbětou. Vlastní automobily si bratři Thunové začali pořizovat v letech 1909-1910 a to u mladoboleslavské značky Laurin a Klement. Jak vyplývá z bohaté vzájemné korespondence, která je dochována v děčínském rodinném archivu Thunů, pořízení automobilu nemuselo v této době probíhat zrovna hladce. František Thun popisuje bratrovi složité peripetie s dodáním automobilu od objednávky v listopadu 1909 do dodání v srpnu 1910, jeho následnou poruchovost a komplikované jednání s automobilkou v Mladé Boleslavi, které byla dávána jako domácí firmě přednost. Bratři Thunové se navzájem zpravují také o prvních automobilových výletech po sídlech šlechtických přátel. Účty thunovské domácí pokladny dávají nahlédnout do výdajů spojených s motorismem a také do personálních otázek při výběru a vydržování šoférů, kteří stáli hned nejvýše v hierarchii thunovského služebnictva.
- Bratři František (1847-1916) a Jaroslav (1864-1929) Thun-Hohensteinové náleželi k předním příslušníkům rakouské aristokracie. Známější František Thun byl dvakrát českým místodržitelem a také rakouským ministerským předsedou. Jeho hlavní sídlo bylo na zámku v Děčíně. Jaroslav se pohyboval spíše v moravské zemské politice, neboť v době před první světovou válkou sídlil na zámku v Kvasicích. Bratři Thunové nepatřili mezi průkopníky automobilismu. Ve vztahu k automobilům je lze považovat za typické příslušníky své vrstvy. Jednu s prvním zkušenosti s automobilem učinil František Thun v roce 1904. Tehdy za ním přijel ze Zákup do Děčína na návštěvu Otto Windisch-Graetz s arcivévodkyní Alžbětou. Vlastní automobily si bratři Thunové začali pořizovat v letech 1909-1910 a to u mladoboleslavské značky Laurin a Klement. Jak vyplývá z bohaté vzájemné korespondence, která je dochována v děčínském rodinném archivu Thunů, pořízení automobilu nemuselo v této době probíhat zrovna hladce. František Thun popisuje bratrovi složité peripetie s dodáním automobilu od objednávky v listopadu 1909 do dodání v srpnu 1910, jeho následnou poruchovost a komplikované jednání s automobilkou v Mladé Boleslavi, které byla dávána jako domácí firmě přednost. Bratři Thunové se navzájem zpravují také o prvních automobilových výletech po sídlech šlechtických přátel. Účty thunovské domácí pokladny dávají nahlédnout do výdajů spojených s motorismem a také do personálních otázek při výběru a vydržování šoférů, kteří stáli hned nejvýše v hierarchii thunovského služebnictva. (cs)
- Brothers František (1847–1916) and Jaroslav (1864–1929) Thun-Hohenstein ranked to the leading members of the Austrian aristocracy. The more famous František was twice the Governor of the Czech Lands and also the Austrian Prime Minister. His main residence was the Castle of Děčín. Jaroslav was more involved in the land politics of Moravia, because before the First World War he resided at the Castle of Kvasice. The brothers Thun did not rank among the pioneers of motoring. As for their relation to cars, the Thuns can be considered typical members of their class. In 1904, František Thun made one of his first experiences with cars. At that time, Otto Windisch-Graetz with Archduchess Alžběta came to visit him from Zákupy to Děčín. The brothers Thun began to get their own cars in 1909–1910, namely from the Laurin & Klement factory of Mladá Boleslav. A rich correspondence, preserved in the Thun family archive in Děčín, shows that getting a car did not necessarily proceed smoothly at that time. František Thun describes to his brother complex peripetias: from the car ordering in November 1909 to its arrival in 1910, the subsequent car’s susceptibility to failure, and difficult talks with the Mladá Boleslav car factory; being a domestic company, the latter was preferred. The brothers Thun also shared their news about visits to residences of their aristocratic friends. Thuns’ accounting enables us to have a look at the expenses connected with motoring, as well as at personal issues, such as selecting and keeping drivers, who occupied the highest positions within the hierarchy of Thuns’ domestic staff. (en)
|
Title
| - František and Jaroslav Thun – Aristocratic Motorists Beginners (en)
- František a Jaroslav Thunové–šlechtičtí automobilisté-začátečníci
- František a Jaroslav Thunové–šlechtičtí automobilisté-začátečníci (cs)
|
skos:prefLabel
| - František and Jaroslav Thun – Aristocratic Motorists Beginners (en)
- František a Jaroslav Thunové–šlechtičtí automobilisté-začátečníci
- František a Jaroslav Thunové–šlechtičtí automobilisté-začátečníci (cs)
|
skos:notation
| - RIV/75032333:_____/12:#0003135!RIV13-MK0-75032333
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/75032333:_____/12:#0003135
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - František Thun-Hohestein; Jaroslav Thun-Hohenstein; Laurin & Klement; Děčín; Peruc (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| - Práce z dějin techniky a přírodních věd, sv. 31
|
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Automobilismus a šlechta v českých zemích 1894–1945
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Chmelík, Otto
- Galandauer, Jan
|
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| |
https://schema.org/isbn
| |