Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Student portfolio and its use for undergraduate teacher training are in focus of this book. The composition of the book consists of two parts: theoretical and empirical. The theoret-ical part explains the aspects of profession learning as a part of teacher training. In the book, the phases of becoming a teacher by profession are described. Different levels of teacher profession, concepts of teacher knowledge, and teacher education in Europe are analyzed. In the empirical part, the theoretical background of the purpose, significance, content, and process of making and judging a student portfolio are discussed. Research concerning student portfolio is described. In the empirical part, three approaches that reflect the use of student portfolio as a means of research in the field of teacher professionalization phases are presented. Firstly, the results of a research among teachers who supervised students during their practice teach-ing are shown. In this part, the teachers assess the students’ preparedness for becoming a teacher, and assess their creativity, resourcefulness and independency while preparing a lesson and teaching. Secondly, the way the beginning students of pedagogy and students working on their graduation theses perceive themselves in relation to communication was surveyed. On one hand, at the end of their studies future teachers feel greater confidence in relation to communication; on the other hand, they also feel more responsible towards their partners in communication. Lastly, a characterization of students’ experience with teacher-parent collaboration in the course of long-term teaching practice is given. According to the analysis of students’ journals, the possibility of teacher-parent collaboration in the course of long-term teaching practice did not prove optimal for future development of the students. (en)
- Publikace se zaměřuje na problematiku využití studentského portfolia v pregraduální přípravě učitelů, má teoreticko-empirický charakter. V teoretické části jsou objasňovány aspekty profesního učení jako součásti učitelské přípravy. Analyzovány jsou etapy na cestě k profesionalitě učitele, dimenze učitelské profese, pojetí učitelských znalostí, jako i scénáře vzdělávání učitelů v Evropě. Součástí teoretických východisek pro empirickou část publikace je i kapitola, které po-jednává o významu, účelu, obsahu, procesu tvorby a hodnocení portfolia, pozornost je věnována i výzkumnému zázemí portfolia v učitelské přípravě. V empirické části jsou předloženy tři výzkumné sondy, které z různých úhlů pohledu reflektují využití studentského portfolia jako výzkumného nástroje při poznávaní průběhů učitelské profesionalizace. V prvním případe je předkládaná výzkumná sonda a její výsledky týkající se dílčí části studentského portfolia, ve které učitelé závěrečné pedagogické praxe hodnotí připravenost studentů pro výkon profese a oceňují některé její kvality – tvořivost, nápaditost a samostatnost při přípravě a realizaci výuky. V další empirické kapitole bylo zjišťováno, jak vnímají začínající studenti učitelství a ti, kteří se již zabývají absolventskými tématy svou komunikativní identitu. Budoucí učitelé v závěru studia disponují na jedné straně větší komunikativní jistotou, na straně druhé pociťují větší zodpovědnost v komunikaci s ohledem na ty, ke kterým promlouvají. V poslední kapitole byly charakterizovány zkušenosti studentů se spoluprací s rodiči v průběhu souvislé praxe. Analýza studentských deníku a úvah ukázala, že možnosti studentů spolupracovat s rodiči v průběhu praxe nejsou optimální pro jejich další profesní vývoj. Výsledky všech šetření otevřely témata týkající se využití portfolia studentů učitelství ve vlastní výuce i v pedagogickém výzkumu, v němž lze sledovat výsledky realizovaných změn učitelské profesní přípravy.
- Publikace se zaměřuje na problematiku využití studentského portfolia v pregraduální přípravě učitelů, má teoreticko-empirický charakter. V teoretické části jsou objasňovány aspekty profesního učení jako součásti učitelské přípravy. Analyzovány jsou etapy na cestě k profesionalitě učitele, dimenze učitelské profese, pojetí učitelských znalostí, jako i scénáře vzdělávání učitelů v Evropě. Součástí teoretických východisek pro empirickou část publikace je i kapitola, které po-jednává o významu, účelu, obsahu, procesu tvorby a hodnocení portfolia, pozornost je věnována i výzkumnému zázemí portfolia v učitelské přípravě. V empirické části jsou předloženy tři výzkumné sondy, které z různých úhlů pohledu reflektují využití studentského portfolia jako výzkumného nástroje při poznávaní průběhů učitelské profesionalizace. V prvním případe je předkládaná výzkumná sonda a její výsledky týkající se dílčí části studentského portfolia, ve které učitelé závěrečné pedagogické praxe hodnotí připravenost studentů pro výkon profese a oceňují některé její kvality – tvořivost, nápaditost a samostatnost při přípravě a realizaci výuky. V další empirické kapitole bylo zjišťováno, jak vnímají začínající studenti učitelství a ti, kteří se již zabývají absolventskými tématy svou komunikativní identitu. Budoucí učitelé v závěru studia disponují na jedné straně větší komunikativní jistotou, na straně druhé pociťují větší zodpovědnost v komunikaci s ohledem na ty, ke kterým promlouvají. V poslední kapitole byly charakterizovány zkušenosti studentů se spoluprací s rodiči v průběhu souvislé praxe. Analýza studentských deníku a úvah ukázala, že možnosti studentů spolupracovat s rodiči v průběhu praxe nejsou optimální pro jejich další profesní vývoj. Výsledky všech šetření otevřely témata týkající se využití portfolia studentů učitelství ve vlastní výuce i v pedagogickém výzkumu, v němž lze sledovat výsledky realizovaných změn učitelské profesní přípravy. (cs)
|
Title
| - Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství
- Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství (cs)
- Student portfolio as a research means of getting to know ones to teaching (en)
|
skos:prefLabel
| - Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství
- Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství (cs)
- Student portfolio as a research means of getting to know ones to teaching (en)
|
skos:notation
| - RIV/70883521:28150/14:43872375!RIV15-MSM-28150___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/70883521:28150/14:43872375
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - teaching; research; portfolio; Student (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Lukášová, Hana
- Svatoš, Tomáš
- Majerčíková, Jana
|
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Academia Centrum UTB ve Zlíně
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |