About: TO BASE THE VOCATIONAL EDUCATION ON KNOWLEDGE OR ON EXPERIENCE?     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The development of vocational education will depend on whether it will provide future-oriented competencies. This means the desired competencies of the knowledge society. At present the vocational education includes two different views. One is based on implicit knowledge, the other on explicit knowledge. Implicit knowledge is here understood as knowledge based on experience. Explicit knowledge as a systematic and theoretical knowledge. Although implicit and explicit knowledge have been identified only in the fifties of the last century, both of these forms were already established business education in the Bata company in Zlin in the 20th to 40th of the last century. This paper aims to characterize these two forms of knowledge in relation to vocational education and to answer the following research questions: What competencies will provide graduates with vocational education based only on explicit knowledge? What competencies will provide vocational education based solely on implicit knowledge? Document analysis and field research obtained facts and information about this issues author of this paper compares with the concept of vocational education in the Bata´s shoe company in the 20th to 40th years of the last century. Methods conform to the historical method of working with archival and literature. (en)
  • Rozvoj profesního vzdělávání bude záviset na tom, zda bude poskytovat kompetence orientované na budoucnost. To znamená kompetence žádané znalostní společností. V současnosti existují na profesní vzdělávání dva rozdílné pohledy. Jeden vychází z implicitních znalostí, druhý z explicitních znalostí. Implicitní znalosti jsou zde chápány jako znalosti založené na zkušenostech. Explicitní znalosti jako systematické, teoretické znalosti. Ačkoli implicitní a explicitní znalosti byly vymezeny až v padesátých letech minulého století, na obou těchto formách bylo založeno již vzdělávání v Baťově podniku ve Zlíně ve 20. až 40. letech minulého století. Analýzou dokumentů a terénním výzkumem získaná fakta a informace o dané problematice jsou srovnány s pojetím profesního vzdělávání v Baťově podniku. Metody vyhovují historické metodě práce s archiváliemi a odbornou literaturou.
  • Rozvoj profesního vzdělávání bude záviset na tom, zda bude poskytovat kompetence orientované na budoucnost. To znamená kompetence žádané znalostní společností. V současnosti existují na profesní vzdělávání dva rozdílné pohledy. Jeden vychází z implicitních znalostí, druhý z explicitních znalostí. Implicitní znalosti jsou zde chápány jako znalosti založené na zkušenostech. Explicitní znalosti jako systematické, teoretické znalosti. Ačkoli implicitní a explicitní znalosti byly vymezeny až v padesátých letech minulého století, na obou těchto formách bylo založeno již vzdělávání v Baťově podniku ve Zlíně ve 20. až 40. letech minulého století. Analýzou dokumentů a terénním výzkumem získaná fakta a informace o dané problematice jsou srovnány s pojetím profesního vzdělávání v Baťově podniku. Metody vyhovují historické metodě práce s archiváliemi a odbornou literaturou. (cs)
Title
  • TO BASE THE VOCATIONAL EDUCATION ON KNOWLEDGE OR ON EXPERIENCE? (en)
  • Založit profesní vzdělávání na znalostech nebo zkušenostech?
  • Založit profesní vzdělávání na znalostech nebo zkušenostech? (cs)
skos:prefLabel
  • TO BASE THE VOCATIONAL EDUCATION ON KNOWLEDGE OR ON EXPERIENCE? (en)
  • Založit profesní vzdělávání na znalostech nebo zkušenostech?
  • Založit profesní vzdělávání na znalostech nebo zkušenostech? (cs)
skos:notation
  • RIV/70883521:28120/11:43867045!RIV12-MSM-28120___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 1
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 242376
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/70883521:28120/11:43867045
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • competence, vocational education, implicit knowledge, explicit knowledge, Bata´s education system (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [65DB0661FD80]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Lifelong Learning
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 1
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Ďurišová, Libuše
issn
  • 1804-526X
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 28120
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software