Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Studie se věnuje na pozdní etapě teoretického vývoje Karla Teige. V úvodu, založeném na Effenbergerově chronologickém modelu, je diskutována otázka chronologie Teigova díla. V první části se autor zaměřuje na analýzu teoretických aspektů pojmu „vnitřní model“. Tento pojem tvoří pojmovou základnu Teigovy teorie avantgardního umění, zvláště kubismu a surrealismu. Genealogie pojmu sahá od Bretona k manýristovi Federicu Zuccari (kol. 1540/1541–1609), který rozlišoval disegno interno (novoplatónskou „ideu“) a disegno esterno („praktické provádění“). „Vnitřní model“ ontologicky a epistemologicky definuje avantgardu jako nemimetické a radikálně experimentální umění. V druhé části autor analyzuje Teigovy eseje „Entartete Kunst“ (1945) „Osud umělecké avantgardy v obou světových válkách“ (1946) a „Mezinárodní surrealismus“ (1947) jako druhý způsob tematizace avantgardy. I v letech po druhé světové válce Teige neopouští militantní rétoriku avantgardních manifestů či model organického vývoje umění. Ve třetí části se autor zabývá nedokončeným projektem Fenomenologie umění (1951), tj. částí Teigova díla, kterou Effenberger nazývá „historiologickou“. Teige byl originálním marxistickým myslitelem, který estetické a umělecké otázky interpretoval v historickém kontextu socioekonomických proměn. Autor navrhuje srovnání Teigovy Fenomenologie umění s projektem Pasáže Waltera Benjamina (Das Passgen-Werk, 1940).
- Studie se věnuje na pozdní etapě teoretického vývoje Karla Teige. V úvodu, založeném na Effenbergerově chronologickém modelu, je diskutována otázka chronologie Teigova díla. V první části se autor zaměřuje na analýzu teoretických aspektů pojmu „vnitřní model“. Tento pojem tvoří pojmovou základnu Teigovy teorie avantgardního umění, zvláště kubismu a surrealismu. Genealogie pojmu sahá od Bretona k manýristovi Federicu Zuccari (kol. 1540/1541–1609), který rozlišoval disegno interno (novoplatónskou „ideu“) a disegno esterno („praktické provádění“). „Vnitřní model“ ontologicky a epistemologicky definuje avantgardu jako nemimetické a radikálně experimentální umění. V druhé části autor analyzuje Teigovy eseje „Entartete Kunst“ (1945) „Osud umělecké avantgardy v obou světových válkách“ (1946) a „Mezinárodní surrealismus“ (1947) jako druhý způsob tematizace avantgardy. I v letech po druhé světové válce Teige neopouští militantní rétoriku avantgardních manifestů či model organického vývoje umění. Ve třetí části se autor zabývá nedokončeným projektem Fenomenologie umění (1951), tj. částí Teigova díla, kterou Effenberger nazývá „historiologickou“. Teige byl originálním marxistickým myslitelem, který estetické a umělecké otázky interpretoval v historickém kontextu socioekonomických proměn. Autor navrhuje srovnání Teigovy Fenomenologie umění s projektem Pasáže Waltera Benjamina (Das Passgen-Werk, 1940). (cs)
- The study focuses on the late period of Karel Teige’s theoretical development. In the introduction, which is based on Effenberger’s chronological model, the issue of the chronology of Teige’s works is discussed. In the first part, the author focuses on the theoretical aspects of the concept of “internal model“. This concept forms the conceptual base of Teige’s theory of the avant-garde art, especially Cubism and Surrealism. Genealogy of the concept goes from Breton to Mannerists Federico Zuccari (c. 1540/1541–1609), who distinguished disegno interno (the neoplatonic “idea) and disegno esterno (its “practical implementation). The “internal model defines – ontologically and epistemologically – the avant-garde as non-mimetic and radically experimental art. In the second part, the author analyzes Teige’s essays “Entartete Kunst (1945), “The fate of the artistic avant-garde in both World Wars (Osud umělecké avantgardy v obou světových válkách, 1946) and “International Surrealism (Mezinárodní surrealismus, 1947) as a second way of thematization of the avant-garde. Even in the years after World War II, Teige did not abandon the militant rhetoric of avant-garde manifestos or model of organic development of art. In the third part, the author deals with the unfinished project Phenomenology of Art (Fenomenologie umění, 1950–1951), i.e. the part of Teige’s work, which Effenberger called “historiologic. Teige was an original Marxist thinker, who interpreted aesthetic and artistic issues in the historical context of socioeconomic changes. The author suggests comparing Teige’s Phenomenology of Art and Walter Benjamin’s The Arcades-Projekt (Das Passagen-Werk, 1940) (en)
|
Title
| - Tematizace avantgardy v pozdním díle Karla Teiga
- Tematizace avantgardy v pozdním díle Karla Teiga (cs)
- Thematization of the Avant-Garde in Karel Teige’s Late Works (en)
|
skos:prefLabel
| - Tematizace avantgardy v pozdním díle Karla Teiga
- Tematizace avantgardy v pozdním díle Karla Teiga (cs)
- Thematization of the Avant-Garde in Karel Teige’s Late Works (en)
|
skos:notation
| - RIV/68378068:_____/14:00441813!RIV15-AV0-68378068
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/68378068:_____/14:00441813
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - avant-garde; theory; epistemology; cubism; surrealism; marxism; modern art; aesthetic revolution (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |