About: Svatý Kopeček u Olomouce. Poutní kostel Navštívení Panny Marie. Katalog nástěnných maleb     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Text je součástí katalogu nástěnných maleb Carpofora a Giacoma Tencally na území českých zemí. Malířskou výzdobu nově postaveného velkého poutního kostela Navštívení P. Marie na Svatém Kopečku u Olomouce navrhl olomoucký malíř, vzdělaný augustiniánský kanovník Martin Antonín Lublinský (1636–1690). Podle jeho návrhů však malby – jak víme z dobových pramenů – realizoval mladý italský malíř %22Jacobus%22, v němž dnes vidíme právě Giacoma Tencallu. Cyklus maleb v lodi a chóru kostela a nad hudební kruchtou z doby kolem roku 1675 obsahuje soubor originálních emblémů, které oslavují P. Marii. Autor konceptu se volně inspiroval různými emblematickými vzory, především pak teoretickým emblematickým traktátem jezuity Jacoba Masena Speculum Imaginum Veritatis occultae, vydaným poprvé v Kolíně nad Rýnem roku 1650. Malířskou výzdobu chóru kostela tvoří symboly a alegorie, vztahující se k invokacím Loretánské litanie. Na Lublinského a Tencallovy práce na Svatém Kopečku navázal kolem roku 1677 augsburský malíř Johann Steger, který namaloval výjevy v kupoli a v šestici bočních kaplí. V roce 1731 malby v kostele opravil a doplnil olomoucký malíř Jan Kryštof Handke. Celek představuje značně rozsáhlý, námětově unikátní soubor s mariologickou tematikou, který vyniká významovou náročností programu. V něm se mimo jiné nepřímo odráží i vztah k římské bazilice Santa Maria Maggiore.
  • Text je součástí katalogu nástěnných maleb Carpofora a Giacoma Tencally na území českých zemí. Malířskou výzdobu nově postaveného velkého poutního kostela Navštívení P. Marie na Svatém Kopečku u Olomouce navrhl olomoucký malíř, vzdělaný augustiniánský kanovník Martin Antonín Lublinský (1636–1690). Podle jeho návrhů však malby – jak víme z dobových pramenů – realizoval mladý italský malíř %22Jacobus%22, v němž dnes vidíme právě Giacoma Tencallu. Cyklus maleb v lodi a chóru kostela a nad hudební kruchtou z doby kolem roku 1675 obsahuje soubor originálních emblémů, které oslavují P. Marii. Autor konceptu se volně inspiroval různými emblematickými vzory, především pak teoretickým emblematickým traktátem jezuity Jacoba Masena Speculum Imaginum Veritatis occultae, vydaným poprvé v Kolíně nad Rýnem roku 1650. Malířskou výzdobu chóru kostela tvoří symboly a alegorie, vztahující se k invokacím Loretánské litanie. Na Lublinského a Tencallovy práce na Svatém Kopečku navázal kolem roku 1677 augsburský malíř Johann Steger, který namaloval výjevy v kupoli a v šestici bočních kaplí. V roce 1731 malby v kostele opravil a doplnil olomoucký malíř Jan Kryštof Handke. Celek představuje značně rozsáhlý, námětově unikátní soubor s mariologickou tematikou, který vyniká významovou náročností programu. V něm se mimo jiné nepřímo odráží i vztah k římské bazilice Santa Maria Maggiore. (cs)
  • The text is a part of the catalogue of fresco paintings executed by painters Carpoforo and Giacomo Tencalla in the Czech Lands. The painting decorating the newly built large pilgrimage church of the Visitation on the Holy Hill (Svatý Kopeček) near Olomouc (Olmütz) was designed by a painter from Olomouc, the learned Augustinian Canon Martin Antonín Lublinský (1636–1690). However, as we know from contemporary sources, the paintings were actually painted (after Lublinský´s designs) by a young Italian painter called %22Jacobus%22, in whom today we recognise none other than Giacomo Tencalla. The cycle of paintings in the nave and choir of the church and above the music gallery from the period around 1675 contain a set of original emblems celebrating the Virgin Mary. Lublinský´s concept was inspired in a free way by various emblematic models, especially by the theoretical emblematic treatise by the German Jesuit Jacob Masen Speculum Imaginum Veritatis occultae, first published in Cologne in 1650. The paintings decorating the choir consist of symbols and allegories relating to the invocations of the Loreto litany. Lublinský´s and Tencalla´s work on the Holy Hill was followed up in 1677 by the painter Johann Steger from Augsburg, who painted scenes in the dome and in the six side chapels. In 1731 the paintings in the church were restored and added to by the painter Johann Christoph Handke from Olomouc. The cycle as a whole presents an extensive collection on Mariological themes, the subject-matter of which is unique, and it is outstanding for its sophistication of meaning. In this respect it indirectly reflects a relationship to the basilica of Santa Maria Maggiore in Rome. (en)
Title
  • Svatý Kopeček u Olomouce. Poutní kostel Navštívení Panny Marie. Katalog nástěnných maleb
  • Svatý Kopeček u Olomouce. Poutní kostel Navštívení Panny Marie. Katalog nástěnných maleb (cs)
  • The Holy Hill near Olomouc. The pilgrimage church of the Visitation. The Catalogue of the ceiling paintings (en)
skos:prefLabel
  • Svatý Kopeček u Olomouce. Poutní kostel Navštívení Panny Marie. Katalog nástěnných maleb
  • Svatý Kopeček u Olomouce. Poutní kostel Navštívení Panny Marie. Katalog nástěnných maleb (cs)
  • The Holy Hill near Olomouc. The pilgrimage church of the Visitation. The Catalogue of the ceiling paintings (en)
skos:notation
  • RIV/68378033:_____/13:00430932!RIV15-GA0-68378033
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I, P(GA408/09/0949)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 109214
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/68378033:_____/13:00430932
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • ceiling paintings; Martin Antonín Lublinský; Giacomo Tencalla; Johann Steger (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [C41ABC68AE0B]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Barokní nástěnná malba v českých zemích. Tencalla II
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Mádl, Martin
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Ústav dějin umění AV ČR. Vydavatelství Artefactum
https://schema.org/isbn
  • 978-80-86890-60-9
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software