About: Náměšť nad Oslavou. The chateau : sala terrena. The catalogue of the ceiling paintings     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The text is a part of the catalogue of fresco paintings executed by painters Carpoforo and Giacomo Tencalla in the Czech Lands. We begin the catalogue of works by Carpoforo Tencalla with the cycle of frescoes in the sala terrena of the Renaissance Moravian chateau in Náměšť nad Oslavou (Namiest). In contrast to earlier views, which believed the Náměšť paintings originated from the mid-1670s, we date these works to around 1656–1657, and, together with the paintings in the Slovak chateau Červený Kameň (1655), we consider them to be one of the oldest projects by Carpoforo Tencalla north of the Alps. This cycle contains a group of scenes from the legend of Cupid and Psyche, painted after older graphic models designed by Michiel Coxcie, executed by the Master of the Die and Agostino Veneziano, and published by Antonio Salamanca in Rome between 1530 and 1560. The main series of themes is completed by personifications of the Virtues, the Vices, and physical and mental states, taken from Ripa´s Iconologia, and Ovidian motifs inspired by prints by Johann Wilhelm Baur from the years 1639–1641. The cycle as a whole has a sceptical conclusion – the group of scenes with Cupid and Psyche does not finish with a wedding and a feast of the Olympians, as was usual in the 16th and 17th centuries, but with Psyche leaving for the underworld. In the selection of personifications appear motifs linked with mental and physical hardship. We believe that the paintings were commissioned by Ferdinand von Verdenberg (1625–1666), whose first two wives – Maria Susanna von Puchheim (1630–1650) and Maria Maximiliana of Waldstein (1636–1654) – died soon after each other, in both cases after only a short period of married life. We assume that the choice of themes in Náměšť nad Oslavou reflect these calamitous family events and the personal tragedy of the young Verdenberg. (en)
  • Text je součástí katalogu nástěnných maleb Carpofora a Giacoma Tencally na území českých zemí. Na začátek katalogu děl Carpofora Tencally stavíme freskový cyklus v sale terreně renesančního moravského zámku v Náměšti nad Oslavou. Oproti starším názorům, které předpokládaly vznik náměšťských maleb kolem poloviny sedmdesátých let 17. století, klademe tyto práce zhruba do let 1656–1658 a spolu s malbami na slovenském zámku Červený Kameň (1655) je považujeme za jeden z nejstarších projektů Carpofora Tencally severně od Alp. Tento cyklus obsahuje soubor výjevů z báje o Amoru a Psýché, provedený podle starších grafických předloh navržených Michielem Coxciem, provedených Mistrem s kostkou a Agostinem Venezianem a vydaný Antoniem Salamancou v Římě mezi léty 1530–1560. Hlavní námětovou řadu tu doplňují personifikace Ctností, Neřestí a fyzických i psychických stavů, převzatých z Ripovy Iconologie, a ovidiovské motivy inspirované grafickými listy Johanna Wilhelma Baura z let 1639–1641. Celý cyklus má skeptické vyústění – soubor výjevů s Amorem a Psýché nekončí svatbou a hostinou Olympanů, jak bývalo v 16. a 17. století zvykem, nýbrž odchodem Psýché do podsvětí. Ve výběru personifikací se objevují motivy spjaté s duševním i fyzickým strádáním. Za objednavatele maleb považujeme hraběte Ferdinanda z Verdenberka (1625–1666), kterému brzy po sobě, po nedlouhém manželství, zemřely jeho první dvě manželky – Marie Zuzana z Puchheimu (1630–1650) a Marie Maxmiliána z Valdštejna (1634–1654). Předpokládáme, že volba námětu v Náměšti nad Oslavou reflektuje tyto pohnuté rodinné události a osobní tragédii mladého Verdenberka.
  • Text je součástí katalogu nástěnných maleb Carpofora a Giacoma Tencally na území českých zemí. Na začátek katalogu děl Carpofora Tencally stavíme freskový cyklus v sale terreně renesančního moravského zámku v Náměšti nad Oslavou. Oproti starším názorům, které předpokládaly vznik náměšťských maleb kolem poloviny sedmdesátých let 17. století, klademe tyto práce zhruba do let 1656–1658 a spolu s malbami na slovenském zámku Červený Kameň (1655) je považujeme za jeden z nejstarších projektů Carpofora Tencally severně od Alp. Tento cyklus obsahuje soubor výjevů z báje o Amoru a Psýché, provedený podle starších grafických předloh navržených Michielem Coxciem, provedených Mistrem s kostkou a Agostinem Venezianem a vydaný Antoniem Salamancou v Římě mezi léty 1530–1560. Hlavní námětovou řadu tu doplňují personifikace Ctností, Neřestí a fyzických i psychických stavů, převzatých z Ripovy Iconologie, a ovidiovské motivy inspirované grafickými listy Johanna Wilhelma Baura z let 1639–1641. Celý cyklus má skeptické vyústění – soubor výjevů s Amorem a Psýché nekončí svatbou a hostinou Olympanů, jak bývalo v 16. a 17. století zvykem, nýbrž odchodem Psýché do podsvětí. Ve výběru personifikací se objevují motivy spjaté s duševním i fyzickým strádáním. Za objednavatele maleb považujeme hraběte Ferdinanda z Verdenberka (1625–1666), kterému brzy po sobě, po nedlouhém manželství, zemřely jeho první dvě manželky – Marie Zuzana z Puchheimu (1630–1650) a Marie Maxmiliána z Valdštejna (1634–1654). Předpokládáme, že volba námětu v Náměšti nad Oslavou reflektuje tyto pohnuté rodinné události a osobní tragédii mladého Verdenberka. (cs)
Title
  • Náměšť nad Oslavou. The chateau : sala terrena. The catalogue of the ceiling paintings (en)
  • Náměšť nad Oslavou. Zámek: sala terrena. Katalog nástěnných maleb
  • Náměšť nad Oslavou. Zámek: sala terrena. Katalog nástěnných maleb (cs)
skos:prefLabel
  • Náměšť nad Oslavou. The chateau : sala terrena. The catalogue of the ceiling paintings (en)
  • Náměšť nad Oslavou. Zámek: sala terrena. Katalog nástěnných maleb
  • Náměšť nad Oslavou. Zámek: sala terrena. Katalog nástěnných maleb (cs)
skos:notation
  • RIV/68378033:_____/13:00430872!RIV15-GA0-68378033
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I, P(GA408/09/0949)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 90552
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/68378033:_____/13:00430872
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Carpoforo Tencalla; ceiling paintings; legend of Cupid and Psyche (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [885736E21F40]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Barokní nástěnná malba v českých zemích. Tencalla II
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Mádl, Martin
  • Zapletalová, Jana
  • Miltová, Radka
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Ústav dějin umění AV ČR. Vydavatelství Artefactum
https://schema.org/isbn
  • 978-80-86890-60-9
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software