About: Stuccoers in Bohemia around Giacomo Tencalla     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The majority of the ceiling paintings by the two Tencallas in both sacred and secular buildings were contained in stucco frames, which also influenced the form of the decorated interiors and the nature of the paintings themselves. The stucco artists with whom the Tencallas worked came to Central Europe from the area around Lake Lugano and Lake Como. Their work helped shape Central European Baroque art to no less an extent than that of architects, sculptors, and painters. Carpoforo and Giacomo Tencalla took it for granted that they would work together with stucco artists and adapt their own work to fit in with the scheme of the stucco decoration. However, no fixed working relationships between the painters, the stucco workers, and the architects who designed the stucco decoration were created in the form of established artistic companies, as we might perhaps expect. Rather, these relationships came into being as a result of the current situation of supply and demand on the labour market. An articles by Martin Mádl describes the variety of stucco work produced in Bohemia at the time Giacomo Tencalla worked there. (en)
  • Většina nástropních maleb obou Tencallů v sakrálních i profánních stavbách je zasazena do štukových rámců, které spoluurčují podobu zdobených interiérů i vlastní povahu maleb. Štukatéři, s nimiž Tencallové spolupracovali, přicházeli do střední Evropy z oblastí kolem Luganského a Comského jezera. Svým dílem se pak spolupodíleli na utváření obrazu středoevropského barokního umění neméně výrazně, než architekti, sochaři a malíři. Pro Carpofora i Giacoma Tencallu byla spolupráce se štukatéry a přizpůsobení vlastních malířských prací rozvrhu štukové výzdoby samozřejmostí. Přitom se však mezi malíři, štukatéry a architekty, kteří štukovou výzdobu navrhovali, nevytvářely pevné pracovní vazby v podobě ustálených uměleckých družin, jak bychom snad mohli očekávat. Tyto vztahy vznikaly spíše na základě aktuální poptávky a nabídky prací. Stať Martina Mádla se snaží postihnout různorodou štukatérskou produkci na českém území v době, kdy zde působil Giacomo Tencalla.
  • Většina nástropních maleb obou Tencallů v sakrálních i profánních stavbách je zasazena do štukových rámců, které spoluurčují podobu zdobených interiérů i vlastní povahu maleb. Štukatéři, s nimiž Tencallové spolupracovali, přicházeli do střední Evropy z oblastí kolem Luganského a Comského jezera. Svým dílem se pak spolupodíleli na utváření obrazu středoevropského barokního umění neméně výrazně, než architekti, sochaři a malíři. Pro Carpofora i Giacoma Tencallu byla spolupráce se štukatéry a přizpůsobení vlastních malířských prací rozvrhu štukové výzdoby samozřejmostí. Přitom se však mezi malíři, štukatéry a architekty, kteří štukovou výzdobu navrhovali, nevytvářely pevné pracovní vazby v podobě ustálených uměleckých družin, jak bychom snad mohli očekávat. Tyto vztahy vznikaly spíše na základě aktuální poptávky a nabídky prací. Stať Martina Mádla se snaží postihnout různorodou štukatérskou produkci na českém území v době, kdy zde působil Giacomo Tencalla. (cs)
Title
  • Stuccoers in Bohemia around Giacomo Tencalla (en)
  • Štukatéři v Čechách kolem Giacoma Tencally
  • Štukatéři v Čechách kolem Giacoma Tencally (cs)
skos:prefLabel
  • Stuccoers in Bohemia around Giacomo Tencalla (en)
  • Štukatéři v Čechách kolem Giacoma Tencally
  • Štukatéři v Čechách kolem Giacoma Tencally (cs)
skos:notation
  • RIV/68378033:_____/12:00397233!RIV14-GA0-68378033
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I, P(GA408/09/0949)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 172266
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/68378033:_____/12:00397233
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • baroque; fine arts; ceiling painting; architecture (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [F048F728523B]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Barokní nástěnná malba v českých zemích. Tencalla I
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Mádl, Martin
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Ústav dějin umění AV ČR. Vydavatelství Artefactum
https://schema.org/isbn
  • 978-80-86890-41-8
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software