About: Porozumění matematice a univerzitní učitelské vzdělávání     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Jsou srovnány dva hlavní vzdělávací cíle: rozvíjení myšlení a řešení úloh. Tradiční metoda řešení úloh sestává ze čtyř částí (rozbor, konstrukcwe, důkaz a diskuse). Ta je srovnána s Hadamardovou koncepcí procesu tvorby: preparace, inkubace, iluminace a verifikace. Transmise poznatků v přednášce vede jen k reprodukci informací. Její alternativa tj. konstrukce poznatků v myslích studentů je slibná, ale obtížná v realizaci. Je to způsob překonávání dvou druhů zapomínání, jak je formulovali Felix Klein a Jaroslav Šedivý.
  • Jsou srovnány dva hlavní vzdělávací cíle: rozvíjení myšlení a řešení úloh. Tradiční metoda řešení úloh sestává ze čtyř částí (rozbor, konstrukcwe, důkaz a diskuse). Ta je srovnána s Hadamardovou koncepcí procesu tvorby: preparace, inkubace, iluminace a verifikace. Transmise poznatků v přednášce vede jen k reprodukci informací. Její alternativa tj. konstrukce poznatků v myslích studentů je slibná, ale obtížná v realizaci. Je to způsob překonávání dvou druhů zapomínání, jak je formulovali Felix Klein a Jaroslav Šedivý. (cs)
  • The main goal of mathematics education - the development of thinking and the main activity of school practice - the solving problems - are compared. The traditional method of problem-solving consisting of four parts(analysis, construction, proof and discussion) is compared with Hadamard´s conception of four chronological stages in the process of creation: preparation, incubation, illumination and verification. The transmission of new knowledge by means of lectures leads only to the reproduction of information. The alternative, i. e. construction of knowledge in the minds of students, is promising but difficult to put in practice. It offers a way of getting over what Felix Klein a Jaroslav Šedivý have formulated as the problem of two kinds of forgetting. (en)
Title
  • Porozumění matematice a univerzitní učitelské vzdělávání
  • Porozumění matematice a univerzitní učitelské vzdělávání (cs)
  • The Understanding of Mathematics and University Teacher Training (en)
skos:prefLabel
  • Porozumění matematice a univerzitní učitelské vzdělávání
  • Porozumění matematice a univerzitní učitelské vzdělávání (cs)
  • The Understanding of Mathematics and University Teacher Training (en)
skos:notation
  • RIV/62690094:18470/12:50001151!RIV13-MSM-18470___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 3
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 159846
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/62690094:18470/12:50001151
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • application; thinking; construction of knowledge; transmission of knowledge; problem solving; understanding of mathematics (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [A527C42329B5]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • LXII
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Kuřina, František
issn
  • 0031-3815
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 18470
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 38 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software