Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Monografie se zabývá využitím původní dětské literatury v procesu vyučování cizím jazykům. Teoretická část publikace mj. rámuje problematiku čtenářské gramotnosti českými kurikulárními dokumenty, představuje dětskou literaturu z historické perspektivy spolu s jejími žánry a funkcemi a charakterizuje čtenářské strategie. Současně dokládá, že lingvodidaktika literárního textu není v kontextu českého školství dosud systematizována a že chybí i jednota v terminologii čtenářských strategií. Předkládá návrh metod práce s literárním textem, jež by měly být nedílnou součástí pregraduální přípravy učitelů, aby do praxe přicházel dobře informovaný učitel, který umí s literárním textem ve výuce jazyka pracovat. Soustředí se na oblast využití dětské literatury v cizojazyčném vyučování nejen jako na prostředek vzdělávání, ale také jako na jeho cíl. Podtrhuje s tím nedílně související mnohočetnost rolí literárního textu, které s jednostranným chápáním textu jako nositele jazykových prostředků mohou stále být neprávem opomíjeny. Z pohledu výzkumu se jedná především o roli formativní a roli estetickou, které v kontextu základního školství a v oblasti formování osobnosti mladého člověka považuje za nedostatečně využitou. Krátce se publikace věnuje i roli školních knihoven a jejich vlivu na formování zaujatého čtenáře. Monografie obsahuje i příklady původních materiálů, které byly zpracovány a upraveny pro využití na 1. a 2. stupni základní školy, výsledky jejich pilotáže a v neposlední řadě doporučení pro praxi vyplývající z dotazníkového šetření u učitelů angličtiny v základním školství i u studentů učitelství.
- Monografie se zabývá využitím původní dětské literatury v procesu vyučování cizím jazykům. Teoretická část publikace mj. rámuje problematiku čtenářské gramotnosti českými kurikulárními dokumenty, představuje dětskou literaturu z historické perspektivy spolu s jejími žánry a funkcemi a charakterizuje čtenářské strategie. Současně dokládá, že lingvodidaktika literárního textu není v kontextu českého školství dosud systematizována a že chybí i jednota v terminologii čtenářských strategií. Předkládá návrh metod práce s literárním textem, jež by měly být nedílnou součástí pregraduální přípravy učitelů, aby do praxe přicházel dobře informovaný učitel, který umí s literárním textem ve výuce jazyka pracovat. Soustředí se na oblast využití dětské literatury v cizojazyčném vyučování nejen jako na prostředek vzdělávání, ale také jako na jeho cíl. Podtrhuje s tím nedílně související mnohočetnost rolí literárního textu, které s jednostranným chápáním textu jako nositele jazykových prostředků mohou stále být neprávem opomíjeny. Z pohledu výzkumu se jedná především o roli formativní a roli estetickou, které v kontextu základního školství a v oblasti formování osobnosti mladého člověka považuje za nedostatečně využitou. Krátce se publikace věnuje i roli školních knihoven a jejich vlivu na formování zaujatého čtenáře. Monografie obsahuje i příklady původních materiálů, které byly zpracovány a upraveny pro využití na 1. a 2. stupni základní školy, výsledky jejich pilotáže a v neposlední řadě doporučení pro praxi vyplývající z dotazníkového šetření u učitelů angličtiny v základním školství i u studentů učitelství. (cs)
- The monograph focuses on the problem of using children´s literature in the process of foreign language teaching (FLT). It is divided into two parts - theoretical and empirical. The aim of the first part is to frame the topic by Czech curricular documents and constituents of the teaching-learning process, to present children´s literature from the historical perspective together with its genres and functions and to focus in detail on the skill of reading in the process of FLT. It also characterizes reading strategies, outlines the requirements of the Czech curricular system put on reading and briefly describes the relation between reading and critical thinking. Futher on this part of the monograph focuses on the process of using literary text in FLT itself, and highlights the importance of the influence of the family, school and library on the formation of an engaged reader. It summarizes principles of choosing appropriate literary texts for the FLT process and proposes individual steps of planning foreign-language (FL) lessons with literary texts. Last chapter of the theoretical part is an outline of subjects devoted to presenting the problem of children´s literature at faculties educating future teachers. The empirical part of the monograph summarizes the results of the research that has been carried out. The tools used were questionnaires, observations, specially prepared teaching materials based on literary texts and an analysis of a textbook. (en)
|
Title
| - Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce
- Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce (cs)
- Children´s Literature and Reading Literacy in Foreign Language Education (en)
|
skos:prefLabel
| - Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce
- Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce (cs)
- Children´s Literature and Reading Literacy in Foreign Language Education (en)
|
skos:notation
| - RIV/62690094:18440/14:50002994!RIV15-MSM-18440___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/62690094:18440/14:50002994
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - aesthetic reception; reading strategies; reading literacy; children´s literature; foreign language teaching (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| - Recenzované monografie, 50
|
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| |
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |