About: Application of behavioral economy principles in the grocery market     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Article presents the contribution to research of questions concerning price conception from the point of view of behavioral economy. According to this scientific discipline, contrary to the neo-classical economy, price isn't always the most important factor factor determining consumer's purchase decision. Traditional spheres of behavioral approach to price perception have long been the analyses of purchase processes of electronics and financial market products. Againts this conception the authors propose their own thesis on possibilities of behavioral approach utilization on the grocery market. Foodstuff is specific in many aspects, which is given by matter of fact that food product very often satisfy the very basic human needs. The thesis is backed up by results of the primary inquiry with 3 520 respondents which had unveiled the fact that consumer's price perception of grocery products should be more likely examined by means of behavioral economy than classical theory of rational choice (homo oe
  • Article presents the contribution to research of questions concerning price conception from the point of view of behavioral economy. According to this scientific discipline, contrary to the neo-classical economy, price isn't always the most important factor factor determining consumer's purchase decision. Traditional spheres of behavioral approach to price perception have long been the analyses of purchase processes of electronics and financial market products. Againts this conception the authors propose their own thesis on possibilities of behavioral approach utilization on the grocery market. Foodstuff is specific in many aspects, which is given by matter of fact that food product very often satisfy the very basic human needs. The thesis is backed up by results of the primary inquiry with 3 520 respondents which had unveiled the fact that consumer's price perception of grocery products should be more likely examined by means of behavioral economy than classical theory of rational choice (homo oe (en)
  • Článek představuje vstupní příspěvek výzkumu problematiky pojetí funkce ceny z pohledu behaviorální ekonomie. Podle tohoto vědního směru, na rozdíl od neoklasické ekonomie, nemusí vždy cena patřit mezi nejdůležitější faktory při kupním rozhodování spotřebitele. Tradiční oblastí aplikace behaviorálního přístupu je vnímání ceny spotřebitele při nákupu elektroniky a v oblasti finančních trhů. Naproti tomuto staví autoři článku vlastní tezi o možnosti využití myšlenek behaviorální ekonomie na trhu potravin, který je v mnoha ohledech specifický. Specifičnost se odvíjí od faktu, že produkce na něm uplatňovaná uspokojuje mnohdy základní lidské potřeby. Tvrzení je podloženo výsledky primárního šetření, které na vzorku 3 520 respondentů ukázalo, že vnímání ceny potravinářských produktů spotřebiteli je pravděpodobně třeba zkoumat z pohledu behaviorální ekonomie, spíše než z pohledu klasické teorie racionální volby (homo oeconomicus). Při výběru potravin totiž cena překvapivě figurovala jako nejméně důležit (cs)
Title
  • Application of behavioral economy principles in the grocery market
  • Application of behavioral economy principles in the grocery market (en)
  • Aplikace principů behaviorální ekonomie na trhu potravin (cs)
skos:prefLabel
  • Application of behavioral economy principles in the grocery market
  • Application of behavioral economy principles in the grocery market (en)
  • Aplikace principů behaviorální ekonomie na trhu potravin (cs)
skos:notation
  • RIV/62156489:43110/09:00139786!RIV09-MSM-43110___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • Z(MSM6215648904)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 1
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 303754
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/62156489:43110/09:00139786
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • consumer behavior; purchase of groceries; behavioral economy; functions of price (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [4A93F1A30853]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Agricultural economics : Zemědělská ekonomika
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Procházková, Zuzana
  • Stávková, Jana
  • Stejskal, Ladislav
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
issn
  • 0139-570X
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 43110
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software