About: Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • In Stromata V,73,2 Clement of Alexandria outlines an allegorical exegesis of three days of Abraham´s journey to the mountain in the land of Moriah (Gen 22,3-4). This exegesis seems to reflect the Platonist epistemological method known as via eminentiae. In the first part of the article, the method is introduced in its original philosophical context as provided by Alcinoos´ Didaskalikos and against the background of his main %22Platonic%22 sources, viz. Diotima´s speech in Plató´s Symposium and the epistemological passage in the Seventh letter. In the second part, Clement´s exegesis of Abraham´s journey is presented as a Christian interpretation of via eminentiae in which the continuity of Platonic eros is replaced by a model of three stages based on different faculties of the soul, viz. bodily senses, moral desire and intellectual sight, each new stage being characterized by the presence of a dynamic principle absent in the preceding one. In the context of Clement´s ethic, the transition to the (en)
  • Ve Stromatech V,73,2 Klement Alexandrijský podává alegorický výklad tří dnů Abrahamovy cesty na horu v zemi Mórija (Gn 22,3-4). Tento výklad je patrně ohlasem platónské epistemologické metody známé jako via eminentiae. V první části článku nastiňuji tuto metodu v jejím původním filosofickém kontextu podle výkladu dochovaného v Alkinoově Didaskaliku a na pozadí jeho hlavních %22platónských%22 zdrojů, totiž Diotiminy řeči v Platónově Symposiu a epistemologické pasáže v Sedmém listu. V druhé části představuji Klementův výklad Abrahamovy cesty jako křesťanskou interpretaci via emimentiae, v níž je kontinuita platónského eróta nahrazena modelem tří stadií založených na různých mohutnostech duše, totiž tělesných smyslech, morální touze a intelektivním zření, přičemž každé nové stadium je vyznačeno přítomností dynamického principu, který v předchozím stadiu chyběl. V rámci Klementovy etiky lze přechod od prvního k druhému stadiu vyložit jako etickou konverzi, která je umožněna probuzením přirozené disp
  • Ve Stromatech V,73,2 Klement Alexandrijský podává alegorický výklad tří dnů Abrahamovy cesty na horu v zemi Mórija (Gn 22,3-4). Tento výklad je patrně ohlasem platónské epistemologické metody známé jako via eminentiae. V první části článku nastiňuji tuto metodu v jejím původním filosofickém kontextu podle výkladu dochovaného v Alkinoově Didaskaliku a na pozadí jeho hlavních %22platónských%22 zdrojů, totiž Diotiminy řeči v Platónově Symposiu a epistemologické pasáže v Sedmém listu. V druhé části představuji Klementův výklad Abrahamovy cesty jako křesťanskou interpretaci via emimentiae, v níž je kontinuita platónského eróta nahrazena modelem tří stadií založených na různých mohutnostech duše, totiž tělesných smyslech, morální touze a intelektivním zření, přičemž každé nové stadium je vyznačeno přítomností dynamického principu, který v předchozím stadiu chyběl. V rámci Klementovy etiky lze přechod od prvního k druhému stadiu vyložit jako etickou konverzi, která je umožněna probuzením přirozené disp (cs)
Title
  • Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae
  • Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae (cs)
  • Soul and intellect in Clement´s interpretation of via eminentiae (en)
skos:prefLabel
  • Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae
  • Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae (cs)
  • Soul and intellect in Clement´s interpretation of via eminentiae (en)
skos:notation
  • RIV/61989592:15260/09:00008328!RIV10-MSM-15260___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S, Z(MSM6198959202)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 2
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 311490
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61989592:15260/09:00008328
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Clement of Alexandria; exegesis of Gen 22:3-4; Plato´s Symposium; Alcinous; via eminentiae (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [015384DAC240]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • AITHÉR
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 1
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Havrda, Matyáš
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
issn
  • 1803-7860
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 15260
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software