Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - V monografické studii Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí jsou jednotlivé kapitoly vykresleny jako tematické portréty vybraných myslitelů, z nichž krystalizuje jasnější představa o tom, jak se etika jako filosofický obor konstituovala v průběhu dějin západní filosofie a jak se její klíčové termíny dobro a ctnost staly centrem její pozornosti. Jako červená nit bude procházet celým textem velmi často se vracející otázka: není skutečná duchovní a filosofická inspirace spíše záležitostí myslitelů nebo světců žijících na okraji společnosti? Institucionálně krytí tvůrci ekonomických a mocensko-právních pořádků si totiž vždy rády počíhají, aby tyto průlomové nabídky lidem pro jejich opravdovější život přeformulovali do další svěrací kazajky žádoucího jednání. Tematika ctností jakožto jednoho z řady prostředků realizace lidského života uskutečněného v božském vědomí, v němž mizí i klasická dichotomie dobra a zla, bude nosným pilířem u interpretativní analýzy vybraných náboženských a duchovních směrů: judaismu, islámu, konfucianismu a taoismu, hinduismu a buddhismu, včetně hledání etických souvislostí v kabalistických a tantrických naukách. Závěrečná část knihy je věnována speciálním problémům aplikované etiky, jakými jsou otázky smrti a umírání z perspektivy tibetského buddhismu, nárys obecné etiky pro klientské profese a položení možného filosofického základu pro etiku v oblasti sportu.
- V monografické studii Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí jsou jednotlivé kapitoly vykresleny jako tematické portréty vybraných myslitelů, z nichž krystalizuje jasnější představa o tom, jak se etika jako filosofický obor konstituovala v průběhu dějin západní filosofie a jak se její klíčové termíny dobro a ctnost staly centrem její pozornosti. Jako červená nit bude procházet celým textem velmi často se vracející otázka: není skutečná duchovní a filosofická inspirace spíše záležitostí myslitelů nebo světců žijících na okraji společnosti? Institucionálně krytí tvůrci ekonomických a mocensko-právních pořádků si totiž vždy rády počíhají, aby tyto průlomové nabídky lidem pro jejich opravdovější život přeformulovali do další svěrací kazajky žádoucího jednání. Tematika ctností jakožto jednoho z řady prostředků realizace lidského života uskutečněného v božském vědomí, v němž mizí i klasická dichotomie dobra a zla, bude nosným pilířem u interpretativní analýzy vybraných náboženských a duchovních směrů: judaismu, islámu, konfucianismu a taoismu, hinduismu a buddhismu, včetně hledání etických souvislostí v kabalistických a tantrických naukách. Závěrečná část knihy je věnována speciálním problémům aplikované etiky, jakými jsou otázky smrti a umírání z perspektivy tibetského buddhismu, nárys obecné etiky pro klientské profese a položení možného filosofického základu pro etiku v oblasti sportu. (cs)
- The unifying link within this monograph %22 The Good and Virtues in the perspective of ethical and religious concepts%22 is a continuous inspection of the essential difference between au?tonomy and heteronomy. To put it simply, heteronomous morality, i.e. the morality which accepts its codes of ethics via an external authority, can be claimed to be historically as well as ontogenetically older. Disinterestedly, let's say phenomenologically perceived, what is accepted from an original donor, e.g. god, parent, is, or is expected to be, accepted with respect and gratefulness. A humble acceptance of codes of conduct is the more possible, the greater the affection towards such authority. The outer norm for one's action is thus acquired in a more simple way if a person is naturally trustful in joy resulting from meeting the donating autho?rity. If this initial space of solidarity and unconditionality in love begins to disappear, directive-oriented education comes in. The better a child is introduced into a serenity of kind reception of an external authority, the easier it is for the child to accept an internal authority in the period of gaining independence. As for autonomous morality one's action is guided by person's conscience and gained knowledge, such as in Socrates, Pierre Abélard's internal intention for an action, or Kant's categorical imperative. (en)
|
Title
| - The Good and Virtues in the perspective of ethical and religious concepts (en)
- Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí
- Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí (cs)
|
skos:prefLabel
| - The Good and Virtues in the perspective of ethical and religious concepts (en)
- Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí
- Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí (cs)
|
skos:notation
| - RIV/61989592:15220/14:33149432!RIV15-MSM-15220___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/61989592:15220/14:33149432
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Good, Virtues, Philosophy, Spirituality (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Nakladatelství Stanislav Juhaňák-TRITON
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |