About: Ethical contexts of education of social workers     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
rdfs:seeAlso
Description
  • In the post-industrial society, there have been changes in social funcions of education. First, it is practical and economizating tendency to instrumentalization of education, which suppress the role of cultivation (humanization). On the other hand, there is an idea of socially integrative function of education maintainede specially in conceptions of equal opportunities and social inclusion. Both mentioned trends are implied in a general education function as an agent of cultural transfer. However, social priorities influencinge education policy accents are being determined by political structures. These structures consider educational functions of humanization and cultivation (traditional Humbold idea) as unpromising. Due to this, education has become an instrument of political and ideological manipulation and also much more sharper social diferenciation ever.Social workers'educationis challenged by being at risk of sociotechnical and social engineering tendencies and also by loss of humanization role of education.That is why ethical readinessgained in upbringingis (instead of education) the most important part of social worker competency. (en)
  • Vzdělání v postindustriální společnosti prochází proměnou svých sociálních funkcí. Na jedné straně prakticistní a ekonomizující tendence směřují k instrumentalizaci vzdělání a zcela potlačují jeho kultivační (humanizační) funkci, na straně druhé se udržuje představa o sociálně integrační funkci vzděláním rozvíjená zejména v konceptech rovných příležitostí a sociální inkluze. Oba uvedené trendy jsou implikovány v obecné funkci vzdělání jako prostředku kulturního transferu. Sociální priority, které ovlivňují akcenty vzdělávací politiky jsou přitom určovány politickými strukturami, pro které je tradiční humboldtovská představa humanizující a kultivující funkce vzdělání neperspektivní. Vzdělání se tak stává nástrojem politické a ideologické manipulace a ostřejší sociální diferenciace, než kdykoliv v minulosti. V oblasti sociální práce je vzdělávání sociálních pracovníků vystaveno riziku indoktrinace sociotechnickými a sociálně inženýrskými tendencemi a ztrátou humanizujícího rozměru vzdělání. Etické aspekty sociální práce se stávají v současnosti významnějšími než kdy jindy.
  • Vzdělání v postindustriální společnosti prochází proměnou svých sociálních funkcí. Na jedné straně prakticistní a ekonomizující tendence směřují k instrumentalizaci vzdělání a zcela potlačují jeho kultivační (humanizační) funkci, na straně druhé se udržuje představa o sociálně integrační funkci vzděláním rozvíjená zejména v konceptech rovných příležitostí a sociální inkluze. Oba uvedené trendy jsou implikovány v obecné funkci vzdělání jako prostředku kulturního transferu. Sociální priority, které ovlivňují akcenty vzdělávací politiky jsou přitom určovány politickými strukturami, pro které je tradiční humboldtovská představa humanizující a kultivující funkce vzdělání neperspektivní. Vzdělání se tak stává nástrojem politické a ideologické manipulace a ostřejší sociální diferenciace, než kdykoliv v minulosti. V oblasti sociální práce je vzdělávání sociálních pracovníků vystaveno riziku indoktrinace sociotechnickými a sociálně inženýrskými tendencemi a ztrátou humanizujícího rozměru vzdělání. Etické aspekty sociální práce se stávají v současnosti významnějšími než kdy jindy. (cs)
Title
  • Ethical contexts of education of social workers (en)
  • Etické souvislosti vzdělávání sociálních pracovníků
  • Etické souvislosti vzdělávání sociálních pracovníků (cs)
skos:prefLabel
  • Ethical contexts of education of social workers (en)
  • Etické souvislosti vzdělávání sociálních pracovníků
  • Etické souvislosti vzdělávání sociálních pracovníků (cs)
skos:notation
  • RIV/61989592:15210/12:33138610!RIV13-MSM-15210___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 134865
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61989592:15210/12:33138610
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • competency of social workers.; social functions of education; Education (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [687B358C7145]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Prešov
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Prešov
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Výzvy a trendy vo vzdelávaní v sociálnej práci: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie konanej v dňoch 26. - 27. apríla 2012 v Prešove
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Šimek, Dušan
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Prešovská univerzita
https://schema.org/isbn
  • 978-80-555-0613-5
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 15210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 77 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software