About: Interpretace přírodních věd žáky gymnázií     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • V tomto textu jsme představili interpretace přírodních věd žáků gymnázií. Věda je v očích žáků exkluzivní činností, charakterizuje ji bádání, zkoumání a objevování něčeho nového. Otevírá lidstvu nepoznané možnosti, přináší mu užitek v různých podobách - usnadňuje žití nebo chrání lidstvo před pohromami. Žáci rozumí vědě prostřednictvím jejích tří významných aktérů: obyčejného člověka, školáka a vědce. Veškeré interpretace se odvíjejí od dvou protilehlých pólů. Jeden z nich představuje obyčejný člověk, druhý zase vědec. Protikladnost kategorií vědec - obyčejný člověk je žáky všeobecně akceptována. Je ale odlišně interpretována pod vlivem informací. Žáci, kteří nemají žádné zkušenosti a představy o vědcích a jejich činnostech, vnímají vztah vědce a obyčejného člověka jako antagonistický. Naopak u informovaných a zkušených žáků, kteří konfrontovali školou reprodukovaný obraz vědy a vědce s vlastní zkušeností, se zvyšuje senzitivita vůči přenášeným stereotypům.
  • V tomto textu jsme představili interpretace přírodních věd žáků gymnázií. Věda je v očích žáků exkluzivní činností, charakterizuje ji bádání, zkoumání a objevování něčeho nového. Otevírá lidstvu nepoznané možnosti, přináší mu užitek v různých podobách - usnadňuje žití nebo chrání lidstvo před pohromami. Žáci rozumí vědě prostřednictvím jejích tří významných aktérů: obyčejného člověka, školáka a vědce. Veškeré interpretace se odvíjejí od dvou protilehlých pólů. Jeden z nich představuje obyčejný člověk, druhý zase vědec. Protikladnost kategorií vědec - obyčejný člověk je žáky všeobecně akceptována. Je ale odlišně interpretována pod vlivem informací. Žáci, kteří nemají žádné zkušenosti a představy o vědcích a jejich činnostech, vnímají vztah vědce a obyčejného člověka jako antagonistický. Naopak u informovaných a zkušených žáků, kteří konfrontovali školou reprodukovaný obraz vědy a vědce s vlastní zkušeností, se zvyšuje senzitivita vůči přenášeným stereotypům. (cs)
  • The text yields the results of research which was concentrated on the perception of natural sciences by students at secondary schools. The text focused on the understanding of social reality by students of grammar schools who are in the process of selecting their future fields of study at universities. We addressed the issue of how interpretations of natural science are present among students. We utilized the quantitative method (focus group).Most of students rated natural sciences positively. Also, the interest to study natural sciences is not negligible, however, the occupation of a scientist is little attractive. The interpretations of social participants in science, stereotyping and popularization, the differentiation of three kinds of science - they all have an impact on the decision-making process whose result is university studies. Popularization should aim to bridge the enormous gap between the reality of a scientist and the reality of everyday life. (en)
Title
  • Interpretace přírodních věd žáky gymnázií
  • Interpretace přírodních věd žáky gymnázií (cs)
  • Perception of natural sciences by students at secondary schools (en)
skos:prefLabel
  • Interpretace přírodních věd žáky gymnázií
  • Interpretace přírodních věd žáky gymnázií (cs)
  • Perception of natural sciences by students at secondary schools (en)
skos:notation
  • RIV/61989592:15210/08:10214108!RIV11-MSM-15210___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(2E06028), S
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 2008
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 373008
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61989592:15210/08:10214108
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • school science; pupils? interpretations; popularization of science; natural sciences; focus group (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [903324B25110]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Sociologica - Andragogica
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 2008
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Topinka, Daniel
issn
  • 1803-0246
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 15210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 59 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software