About: Metoda %22háku%22 aneb Jak se také komponuje     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Skladatelé populární hudby někdy při komponování uplatňují postup, který jsem (v českém kontextu s lehkou nadsázkou) nazval metodou %22háku%22 (anglicky %22hook%22). Stephen Citron, dnes renomovaný americký publicista v oblasti muzikálové hudby, tento postup charakterizoval ve své knize Songwriting (London 1986). %22Hákem%22 označil %22nápad, který zpívá%22. Motivy-háky vysledované v oblasti písničkové produkce jsou nápady typové či typické, %22trefující se do noty davu%22, a proto komerčně úspěšné. Z hudebně teoretického hlediska jde o motivy z oblasti tzv. vázané melodiky, vymezené českým teoretikem Karlem Janečkem v Melodice (Praha 1956). Český skladatel Miloslav Ištvan řešil podobné otázky zapamatovatelnosti, spontaneity, originality a jedinečnosti melodie ve svém skriptu Jednohlas v soudobé hudbě (Brno 1989). Výrazné motivy prostupují melodiku odpradávna. Nalezneme je v tématech fug, v lidových písních, ve slavných tématech symfonií i v útvarech nedávného hudebního
  • Skladatelé populární hudby někdy při komponování uplatňují postup, který jsem (v českém kontextu s lehkou nadsázkou) nazval metodou %22háku%22 (anglicky %22hook%22). Stephen Citron, dnes renomovaný americký publicista v oblasti muzikálové hudby, tento postup charakterizoval ve své knize Songwriting (London 1986). %22Hákem%22 označil %22nápad, který zpívá%22. Motivy-háky vysledované v oblasti písničkové produkce jsou nápady typové či typické, %22trefující se do noty davu%22, a proto komerčně úspěšné. Z hudebně teoretického hlediska jde o motivy z oblasti tzv. vázané melodiky, vymezené českým teoretikem Karlem Janečkem v Melodice (Praha 1956). Český skladatel Miloslav Ištvan řešil podobné otázky zapamatovatelnosti, spontaneity, originality a jedinečnosti melodie ve svém skriptu Jednohlas v soudobé hudbě (Brno 1989). Výrazné motivy prostupují melodiku odpradávna. Nalezneme je v tématech fug, v lidových písních, ve slavných tématech symfonií i v útvarech nedávného hudebního (cs)
  • Popular music composers sometimes use a strategy I call method of a %22hook%22 (in the Czech context the term %22hook%22 is meant and probably also understood as slightly ironical). Stephen Citron, a renowned American publicist and an authority on musicals, characterizes the method in his book Songwriting (London, 1986). He defines %22hook%22 as %22an idea that sings%22. The %22hook%22 motives that can be traced in song writing are typical ideas or ideas of certain distinctive types that make an immediate impression on masses and therefore are commercially successful. Theory of music sees them as phenomena belonging to so called bound melody patterns, as defined in Karel Janáček's Melodika (Melodics, Prague 1956). Miloslav Ištvan, a Czech composer, deals with realated issues of easy to remember motives, spontaneity, originality and uniqueness of melodies in his handbook Jednohlas v soudobé hudbě (One voice in contemporary music, Brno 1989). Distincive motives have (en)
Title
  • Metoda %22háku%22 aneb Jak se také komponuje
  • Metoda %22háku%22 aneb Jak se také komponuje (cs)
  • Method of a %22hook%22 or a specific way of composing music (en)
skos:prefLabel
  • Metoda %22háku%22 aneb Jak se také komponuje
  • Metoda %22háku%22 aneb Jak se také komponuje (cs)
  • Method of a %22hook%22 or a specific way of composing music (en)
skos:notation
  • RIV/61989592:15210/07:00005079!RIV08-MSM-15210___
http://linked.open.../vavai/riv/strany
  • 231-239
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • Z(MSM6198959225)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 33
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 433152
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61989592:15210/07:00005079
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Analysis of popular music; Stephen Citron; Czech popular music; contemporary music; Miloslav Ištvan; Karel Janeček (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [20D52BEA0F35]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Philosophica - Aesthetica, Musicologica
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 9
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Vičar, Jan
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
issn
  • 1212-1193
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 15210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software