About: Secondary schools and forming Czech intelligentsia in Northern Moravia and Silesia in the second half of 19th and at the beginning of 20th century     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Tato studie se zabývá místem středního školství v procesu formování české inteligence na území severní Moravy a Slezska ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Východiskem autora je premisa, že právě střední školy (gymnázia, reálky a jejich kombinace) tohoto období lze považovat za skutečné producenty této sociální skupiny. Ve studii jsou načrtnuty základní aspekty a trendy rozvoje moravskoslezského středního školství. Středem zájmu komparativně pojatého článku jsou struktury studentů, kteří nastupovali ve sledovaném období na pět vybraných středoškolských ústavů s českým vyučovacím jazykem v Opavě, Moravské Ostravě, Přerově a Olomouci. Představena je proměna skladby studentů z hlediska jejich teritoriálního původu a sociokulturních znaků. Cílem je zjistit, z jakého prostředí studenti českých středních škol pocházeli a jaké prostředí tedy formovalo představitele české inteligence druhé poloviny 19. a počátku 20. století.
  • Tato studie se zabývá místem středního školství v procesu formování české inteligence na území severní Moravy a Slezska ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Východiskem autora je premisa, že právě střední školy (gymnázia, reálky a jejich kombinace) tohoto období lze považovat za skutečné producenty této sociální skupiny. Ve studii jsou načrtnuty základní aspekty a trendy rozvoje moravskoslezského středního školství. Středem zájmu komparativně pojatého článku jsou struktury studentů, kteří nastupovali ve sledovaném období na pět vybraných středoškolských ústavů s českým vyučovacím jazykem v Opavě, Moravské Ostravě, Přerově a Olomouci. Představena je proměna skladby studentů z hlediska jejich teritoriálního původu a sociokulturních znaků. Cílem je zjistit, z jakého prostředí studenti českých středních škol pocházeli a jaké prostředí tedy formovalo představitele české inteligence druhé poloviny 19. a počátku 20. století. (cs)
  • This study deals with place of secondary schools in the process of forming Czech intelligentsia in the territory of the Northern Moravia and Silesia in the second half of 19th and at the beginning of 20th century. The starting point of the author is a premise that secondary schools of this period are able to be considered as real producers of this social group. In the study there is an outline of essential aspects and trends of the evolution of secondary schools in Moravia and Silesia area. This comparative article is focused on structures of students who started to study on five selected secondary school institutions with Czech teaching language in the monitored period. There is introduced the transformation of a structure of students in term of their territorial origin and socio-cultural attributes. The ambition is to find out from what kind of background the Czech secondary school students came from and what kind of background formed the representatives of Czech intelligentsia. (en)
Title
  • Secondary schools and forming Czech intelligentsia in Northern Moravia and Silesia in the second half of 19th and at the beginning of 20th century (en)
  • Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století
  • Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století (cs)
skos:prefLabel
  • Secondary schools and forming Czech intelligentsia in Northern Moravia and Silesia in the second half of 19th and at the beginning of 20th century (en)
  • Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století
  • Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století (cs)
skos:notation
  • RIV/61988987:17250/11:A120124Z!RIV12-MSM-17250___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 3-4
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 232555
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61988987:17250/11:A120124Z
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • education; secondary schools; intelligentsia; Moravia; Silesia; 1850-1914; students (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [871E2EE3F9CE]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Slezský sborník
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 109
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Kadlec, Petr
issn
  • 0037-6833
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 17250
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software