Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - V článku je uveden restaurátorský zásah na nedatované a nesignované lidové podmalbě na skle s motivem Sv. Antonína Paduánského ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Cílem restaurování bylo nejen opětovné vystavení podmalby, ale i získání důležitých informací z materiálových analýz, které by napomohly bližšímu určení díla. Rozbitá podmalba byla uložena volně v rámu. Při samovolném pohybu jednotlivých fragmentů byla strhávána uvolněná malba ze skleněné podložky v celé ploše. Nejvíce ztrát barevné vrstvy bylo zaznamenáno v okolí lomů. Nevratně ztracená barevná vrstva podmalby byla doplněna retušemi na průhlednou fólii, která se přiložila k podmalbě až při její adjustaci do rámečku. Rozhodující pro dataci díla byly výsledky analýz pigmentů získaných pomocí RTG mikrodifrakce. Ve vzorku zelené barvy byla RTG mikrodifrakcí identifi kována tzv. svinibrodská zeleň (smíchaná se sádrou a barytem), která se na trh dostala až v roku 1820. Tímto datem byla naznačena nejzazší doba vzniku podmalby. Infračervená spektroskopie umožnila identifi kaci použitého polysacharidového pojiva a na základě tohoto zjištění se potom odvíjel restaurátorský zásah v barevné vrstvě.
- V článku je uveden restaurátorský zásah na nedatované a nesignované lidové podmalbě na skle s motivem Sv. Antonína Paduánského ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Cílem restaurování bylo nejen opětovné vystavení podmalby, ale i získání důležitých informací z materiálových analýz, které by napomohly bližšímu určení díla. Rozbitá podmalba byla uložena volně v rámu. Při samovolném pohybu jednotlivých fragmentů byla strhávána uvolněná malba ze skleněné podložky v celé ploše. Nejvíce ztrát barevné vrstvy bylo zaznamenáno v okolí lomů. Nevratně ztracená barevná vrstva podmalby byla doplněna retušemi na průhlednou fólii, která se přiložila k podmalbě až při její adjustaci do rámečku. Rozhodující pro dataci díla byly výsledky analýz pigmentů získaných pomocí RTG mikrodifrakce. Ve vzorku zelené barvy byla RTG mikrodifrakcí identifi kována tzv. svinibrodská zeleň (smíchaná se sádrou a barytem), která se na trh dostala až v roku 1820. Tímto datem byla naznačena nejzazší doba vzniku podmalby. Infračervená spektroskopie umožnila identifi kaci použitého polysacharidového pojiva a na základě tohoto zjištění se potom odvíjel restaurátorský zásah v barevné vrstvě. (cs)
- This article presents the restoration work on an undated and unassigned folk reverse painting on glass with the motif of St. Anthony of Padua from the collection of the Prague Museum of Decorative Arts. e broken painting was lying loosely in the frame. As a result of the undesirable movement of individual fragments paint was stripped from the glass base over the whole surface. The greatest loss is around the glass fractures. e irreversibly lost paint layer was fi lled in by retouches on transparent foil, which was attached to the painting when framing. In addition to the restoration of the painting, the objective was to deduce, through the materials analysis, further information for closer identifi cation of the work. The results of the pigment analyses acquired by means of X-ray microdiff raction were decisive for dating the work. The compound %22mountain green%22, consisting of Schweinfurt Green - and barite white, available from the 1820s, was discovered in the green paint layer by that process. This date indicates the latest time for inception of the painting. Infrared spectroscopy allowed identifi cation of a polysaccharide binder and the restoration of the paint layer proceeded from this fi nding. (en)
|
Title
| - Restaurování lidové podmalby na skle s motivem Sv. Antonína Paduánského
- Restaurování lidové podmalby na skle s motivem Sv. Antonína Paduánského (cs)
- Restoration of a folk reverse painting on glass with the motif of St. Anthony of Padua (en)
|
skos:prefLabel
| - Restaurování lidové podmalby na skle s motivem Sv. Antonína Paduánského
- Restaurování lidové podmalby na skle s motivem Sv. Antonína Paduánského (cs)
- Restoration of a folk reverse painting on glass with the motif of St. Anthony of Padua (en)
|
skos:notation
| - RIV/60461373:22310/12:43894380!RIV13-MSM-22310___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/60461373:22310/12:43894380
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - 19.century; X-ray microdiffraction; Schweinfurt Green; restoration; reverse painting (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Bezdička, Petr
- Rohanová, Dana
- Brožková, Zita
- Valentová, Barbora
|
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |