About: Fotografické podmínky happeningu     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
rdfs:seeAlso
Description
  • Zvýšený zájem o fotografii byl v umění vždy doprovodným jevem posunu od důrazu na umělecké dílo směrem k důrazu na proces, případně na aktivizaci diváka. Ve chvíli, kdy dílo samotné ustupuje ve prospěch akce, hraje fotografie důležitou roli zprostředkovatele. Ve spojení s happeningem a jeho začleněním do dějin umění použila slovní spojení „fotografické podmínky“ (photographic conditions) Judith Rodenbeck, konkrétně ve své knize o Allanu Kaprowovi. V návaznosti na její koncepci srovnává tento příspěvek Kaprowa a jeho přístup k fotografické dokumentaci s českou situací, konkrétně s Milanem Knížákem, a poukazuje na odlišné modely přijímání vzorů z minulosti. Jestliže Kaprow se sám „odkazuje“ na Jacksona Pollocka, Milan Knížák odmítá, že by happeningy měly v našem prostředí jakékoli předchůdce a do této role staví Vladimíra Boudníka až historici umění. Pollock i Boudník vstupují do dějin umění jako legendární postavy, jejichž existenci stvrzují fotografie, na nichž jsou zachyceni při práci. Tato fotografická zobrazení odpovídají jak ideálu osamoceného tvůrce – modernistického génia –, tak současně zakládají mýtus umělce vstoupivšího do prostoru a do dialogu s diváky. Předpokládáme proto, že u Boudníka (jako u Pollocka, byť na základě odlišného předchozího vývoje) nacházíme stadium určitých podmínek, které umožnily následný vývoj a začlenění happeningu do dějin umění skrze fotografickou dokumentaci. Zpětná institucionalizace (a komercionalizace) happeningu skrze dokumentační fotografie se v tomto světle nejeví náhodný paradox, ale je možné ji chápat jako samozřejmý důsledek faktu, že fotografie umožnila propojit tento typ tvorby se světem výtvarného umění.
  • Zvýšený zájem o fotografii byl v umění vždy doprovodným jevem posunu od důrazu na umělecké dílo směrem k důrazu na proces, případně na aktivizaci diváka. Ve chvíli, kdy dílo samotné ustupuje ve prospěch akce, hraje fotografie důležitou roli zprostředkovatele. Ve spojení s happeningem a jeho začleněním do dějin umění použila slovní spojení „fotografické podmínky“ (photographic conditions) Judith Rodenbeck, konkrétně ve své knize o Allanu Kaprowovi. V návaznosti na její koncepci srovnává tento příspěvek Kaprowa a jeho přístup k fotografické dokumentaci s českou situací, konkrétně s Milanem Knížákem, a poukazuje na odlišné modely přijímání vzorů z minulosti. Jestliže Kaprow se sám „odkazuje“ na Jacksona Pollocka, Milan Knížák odmítá, že by happeningy měly v našem prostředí jakékoli předchůdce a do této role staví Vladimíra Boudníka až historici umění. Pollock i Boudník vstupují do dějin umění jako legendární postavy, jejichž existenci stvrzují fotografie, na nichž jsou zachyceni při práci. Tato fotografická zobrazení odpovídají jak ideálu osamoceného tvůrce – modernistického génia –, tak současně zakládají mýtus umělce vstoupivšího do prostoru a do dialogu s diváky. Předpokládáme proto, že u Boudníka (jako u Pollocka, byť na základě odlišného předchozího vývoje) nacházíme stadium určitých podmínek, které umožnily následný vývoj a začlenění happeningu do dějin umění skrze fotografickou dokumentaci. Zpětná institucionalizace (a komercionalizace) happeningu skrze dokumentační fotografie se v tomto světle nejeví náhodný paradox, ale je možné ji chápat jako samozřejmý důsledek faktu, že fotografie umožnila propojit tento typ tvorby se světem výtvarného umění. (cs)
  • In art, the upsurge of interest in photography has always been a corollary of the shift in emphasis from the art object to the process, or perhaps activation of the viewer. Once the artwork itself has withdrawn in favour of the action, photography came to play an important role of the mediator. In connection to happening and its inclusion into art history, the phrase “photographic conditions” was coined by Judith Rodenbeck, in her book on Allan Kaprow. Following on her concept, this paper compares Kaprow and his approach to photographic documentation with the situation in the Czech lands, specifically with Milan Knížák, and points out the difference in models of adopting predecessors from the past. Whereas Kaprow alludes back to Jackson Pollock, Milan Knížák denies that happening had any forerunners and it is only the art historians who situate Vladimír Boudník into this role. Both Pollock and Boudník make an entrance into art history as legendary figures whose existence is attested to in photographs capturing them at work. These photographic representations correspond to the ideal of the solitary creator – a modernist genius – at the same time as they establish the myth of the artist entering the space and into a dialogue with the viewer. It is therefore supposed that in Boudník (as in Pollock, albeit based on a different trajectory of development) we find a certain stage of conditions that enabled the subsequent evolvement and inclusion of happening into art history via photographic documentation. The retrograde institutionalization (and commercialization) of happening through documentary photography does not appear as an incidental paradox but can be understood as an obvious consequence of the fact that photography has helped to connect this type of creation with the realm of visual art. (en)
Title
  • Fotografické podmínky happeningu
  • Fotografické podmínky happeningu (cs)
  • The Photographic Conditions of Happening (en)
skos:prefLabel
  • Fotografické podmínky happeningu
  • Fotografické podmínky happeningu (cs)
  • The Photographic Conditions of Happening (en)
skos:notation
  • RIV/60461071:_____/14:#0000372!RIV15-MSM-60461071
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 16
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 17335
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/60461071:_____/14:#0000372
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • photographic documentation; happening; art history; Allan Kaprow; Milan Knížák; Jackson Pollock; Vladimír Boudník (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [BBD9642295E4]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Buddeus, Hana
issn
  • 1802-8918
number of pages
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software