Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Text se soustředí analýzu unikátního projektu domácího biografu malířky a ilustrátorky Milady Marešové (1901 – 1987), jež patří k nejzajímavějším, byť do nedávné doby téměř neznámým osobnostem na české meziválečné umělecké scéně. Mezi lety 1920 – 1921 začínající autorka vytvořila pracnou technikou malby na sklo nebo na plastovou fólii čtyři rozsáhlé cykly miniaturních, detailně provedených obrázků a koláží, které sloužily jako diapozitivy určené pro projekci. Marešová kreslila a malovala na průsvitky a vystříhávala z barevných papírů a fólií postavy i prostředí svých příběhů. Využívala transparentnosti vybraných materiálů, vykrývala je a vrstvila přes sebe, mezi jednotlivé vrstvy vkládala nejroztodivnější materiály a dosahovala tak působivých vizuálních efektů, včetně pohybu. V těchto „podivuhodných světelných obrázcích“, jak je později nazval Václav Tille, se Marešová vrátila k odkazu miniaturního malířství, ale zároveň se přiblížila avantgardním snahám o novou koncepci výtvarného obrazu a rodícímu se žánru komiksu. Při výběru témata pro svá obrazová vyprávění se Marešová inspirovala brakovou literaturou, detektivními příběhy, červenou knihovnou, ale také dětskými pohádkami. V domácím biografu Marešová odvážně překračovala hranice „vysokého“ a „nízkého“ umění a skvěle uplatnila svůj smysl ironii a grotesku. Propojením minuciózní, titěrné rukodělné práce a optické techniky projekčního aparátu se autorka dotkla možností avantgardního experimentu, který teprve o několik let později formulovala devětsilská generace. Domácí biograf Milady Marešové, který se promítal na laterně magice, zůstává ojedinělým příkladem využití diaprojekce v českém meziválečném umění a v jistém ohledu jej lze chápat jako protokinematografický experiment.
- Text se soustředí analýzu unikátního projektu domácího biografu malířky a ilustrátorky Milady Marešové (1901 – 1987), jež patří k nejzajímavějším, byť do nedávné doby téměř neznámým osobnostem na české meziválečné umělecké scéně. Mezi lety 1920 – 1921 začínající autorka vytvořila pracnou technikou malby na sklo nebo na plastovou fólii čtyři rozsáhlé cykly miniaturních, detailně provedených obrázků a koláží, které sloužily jako diapozitivy určené pro projekci. Marešová kreslila a malovala na průsvitky a vystříhávala z barevných papírů a fólií postavy i prostředí svých příběhů. Využívala transparentnosti vybraných materiálů, vykrývala je a vrstvila přes sebe, mezi jednotlivé vrstvy vkládala nejroztodivnější materiály a dosahovala tak působivých vizuálních efektů, včetně pohybu. V těchto „podivuhodných světelných obrázcích“, jak je později nazval Václav Tille, se Marešová vrátila k odkazu miniaturního malířství, ale zároveň se přiblížila avantgardním snahám o novou koncepci výtvarného obrazu a rodícímu se žánru komiksu. Při výběru témata pro svá obrazová vyprávění se Marešová inspirovala brakovou literaturou, detektivními příběhy, červenou knihovnou, ale také dětskými pohádkami. V domácím biografu Marešová odvážně překračovala hranice „vysokého“ a „nízkého“ umění a skvěle uplatnila svůj smysl ironii a grotesku. Propojením minuciózní, titěrné rukodělné práce a optické techniky projekčního aparátu se autorka dotkla možností avantgardního experimentu, který teprve o několik let později formulovala devětsilská generace. Domácí biograf Milady Marešové, který se promítal na laterně magice, zůstává ojedinělým příkladem využití diaprojekce v českém meziválečném umění a v jistém ohledu jej lze chápat jako protokinematografický experiment. (cs)
- The text focuses on a unique, proto-cinematic project by one of the most remarkable, yet till recently little known inter-war Czech women artists, Milada Marešová (1901 – 1987). In 1920–1921, as a budding artist, she produced Home Cinema, four large series of miniature, detailed pictures and collages using the painstaking technique of painting on panes of glass or plastic sheets, which then served as transparencies for projection. She drew and painted on transparent paper, and cut the figures and scenes for her stories out of colored paper and celluloid. Making selective use of the variable transparency of the materials, layering them and overlapping them and placing diverse materials between the individual layers, she achieved striking visual effects. In these “remarkable light images”, as Václav Tille later put it, Marešová used minute and meticulous handiwork drew thus upon of the legacy of miniature painting; at the same time, she came close to avant-garde efforts to define the picture in terms of motion and technical projection. Marešová conceived her shadow cine-pictures as comic %22strips%22 and the plots of their stories and their characters were akin to popular storytelling and %22penny dreadfuls%22 (fairytales, detective stories, bodice-rippers). She accompanied her screen projections for children and adults with her own narrative, and enriched thus the visual material with oral tradition. The text analyzes the Home Cinema on the background of modern visual culture, drawing attention to how Marešová employed the marginalized and degraded female art tradition to challenge the hierarchy and traditional separation of visual genres, techniques and media, and to subvert the doctrine of modernism and avant-garde itself. (en)
|
Title
| - Domácí biograf Milady Marešové: Protokinematografický experiment v zrcadle (nejen) ženské umělecké tradice
- Domácí biograf Milady Marešové: Protokinematografický experiment v zrcadle (nejen) ženské umělecké tradice (cs)
- The Home Cinema of Milada Marešová: A protocinematic Experiment in the Mirror of (Not Only) the Feminine Art Tradition (en)
|
skos:prefLabel
| - Domácí biograf Milady Marešové: Protokinematografický experiment v zrcadle (nejen) ženské umělecké tradice
- Domácí biograf Milady Marešové: Protokinematografický experiment v zrcadle (nejen) ženské umělecké tradice (cs)
- The Home Cinema of Milada Marešová: A protocinematic Experiment in the Mirror of (Not Only) the Feminine Art Tradition (en)
|
skos:notation
| - RIV/60461071:_____/11:#0000191!RIV12-MSM-60461071
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/60461071:_____/11:#0000191
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Milada Marešová; Home Cinema; avantgarde; film (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Slovo a smysl / Word and Sense. Časopis pro mezioborová bohemistická studia / A Journal of Interdisciplinary Tudory and Criticism in Czech Studies
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |