Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Příspěvek se věnuje vývoji didaktiky geografie v českých zemích a postavení geografie jako vědního oboru v systému věd. Následně popisuje nové trendy a směry výuky zeměpisu v České republice a zároveň se okrajově zmiňuje o problémech současné výuky zeměpisu na českých základních a středních školách.První etapa vývoje teorie vyučování zeměpisu, období let 1948 - 1965, je označována jako tzv. aplikační etapa (Hájek, 2003). Teorie vyučování zeměpisu (dnes didaktika geografie) byla touto dobou pouze pedagogickou disciplínou. Tvořivost zaměřovala na hledání a propracování metod, organizačních forem a materiálních prostředků specifických pro výuku zeměpisu. Od roku 1990 hovoříme o etapě tzv. transformace didaktiky geografie. Pozornost začala být v rámci výuky zeměpisu věnována novým tématům např. výchově k lidským právům a demokracii, multikulturalitě, mezinárodnímu porozumění a míru, informační či globální výchově aj. Didaktika geografie již představuje hraniční vědu ležící na průniku dvou systémů - geografie a pedagogiky (Wahla, 1991). Zeměpis jako předmět na českých školách má v současnosti u žáků průměrnou až nižší prestiž. Faktorů, proč tomu tak je, je celá řada, ale za většinou z nich stojí samotní neaprobovaní, nekvalitní učitelé zeměpisu. Zeměpis je tak na školách i širokou veřejností vnímán jako předmět o místopisných pojmech. Prestiž zeměpisu, potažmo i celého oboru geografie, lze zvýšit především skrze kvalitní kantory s odpovídajícím stupněm odbornosti a se zájmem o předmět, kteří budou vyučovat vedle jistě nezbytného penza %22všeobecného přehledu%22 (ve smysluplném rozsahu), také něco co můžeme nazvat např. %22svět v souvislostech%22 a jeho porozumění a chápání. Učitel zeměpisu by měl žáky vést k chápání souvislostí v celosvětovém měřítku, umět nadchnout žáky pro cestování a poznávání jiných kultur a uvědomění si rozdílností a současně naučit žáky umění být tolerantní vůči tomu, co je jiné (Karas, Kühnlová, 2011).
- Příspěvek se věnuje vývoji didaktiky geografie v českých zemích a postavení geografie jako vědního oboru v systému věd. Následně popisuje nové trendy a směry výuky zeměpisu v České republice a zároveň se okrajově zmiňuje o problémech současné výuky zeměpisu na českých základních a středních školách.První etapa vývoje teorie vyučování zeměpisu, období let 1948 - 1965, je označována jako tzv. aplikační etapa (Hájek, 2003). Teorie vyučování zeměpisu (dnes didaktika geografie) byla touto dobou pouze pedagogickou disciplínou. Tvořivost zaměřovala na hledání a propracování metod, organizačních forem a materiálních prostředků specifických pro výuku zeměpisu. Od roku 1990 hovoříme o etapě tzv. transformace didaktiky geografie. Pozornost začala být v rámci výuky zeměpisu věnována novým tématům např. výchově k lidským právům a demokracii, multikulturalitě, mezinárodnímu porozumění a míru, informační či globální výchově aj. Didaktika geografie již představuje hraniční vědu ležící na průniku dvou systémů - geografie a pedagogiky (Wahla, 1991). Zeměpis jako předmět na českých školách má v současnosti u žáků průměrnou až nižší prestiž. Faktorů, proč tomu tak je, je celá řada, ale za většinou z nich stojí samotní neaprobovaní, nekvalitní učitelé zeměpisu. Zeměpis je tak na školách i širokou veřejností vnímán jako předmět o místopisných pojmech. Prestiž zeměpisu, potažmo i celého oboru geografie, lze zvýšit především skrze kvalitní kantory s odpovídajícím stupněm odbornosti a se zájmem o předmět, kteří budou vyučovat vedle jistě nezbytného penza %22všeobecného přehledu%22 (ve smysluplném rozsahu), také něco co můžeme nazvat např. %22svět v souvislostech%22 a jeho porozumění a chápání. Učitel zeměpisu by měl žáky vést k chápání souvislostí v celosvětovém měřítku, umět nadchnout žáky pro cestování a poznávání jiných kultur a uvědomění si rozdílností a současně naučit žáky umění být tolerantní vůči tomu, co je jiné (Karas, Kühnlová, 2011). (cs)
- This clause is dealing the issue of didactics of Czech lands geography process and the post of geography as a scientific branch in its system. It is describing new trends and styles of teaching geography subject in the Czech Republic. At the same time it mentions some current teaching difficulties at Czech primary and secondary schools. The first stage of teaching developing theory, period of time 1948 - 1965, is tagged as applied period (Hájek, 2003). The theory or geography teaching (nowadays the geography didactics) was at that time the pedagogical discipline only. Its creativity has been focused on searching and working out in details the methods, the organization forms and materials middles specified for geography teaching. Since 1990 we call the period as the transformation of geography didactics. The attention during the geography teaching has been devoted to new topics for example the upbringing to the human laws and democracy, multiculturalists, international understanding and peace, informational or worldwide education atc. The geography didactics already means a border science being on the penetration of two systems - the geography and the pedagogy (Wahla, 1991). Geography as a subject at Czech schools has nowadays the average or lower prestige with students. There are many factors why it is like that but mostly the main reason is unqualified and poor-qualified geography teachers. Geography is being seen at schools and publics as a subject about toponymical terms. Geography prestige and its geography branch are possible to improve mainly through qualified teachers with appropriate stage of specialism. These teachers should be interested in this subject and teach not only the necessary quota %22general knowledge%22 (in meaningful expanse), but also something called like %22world in connections%22 and its understanding. (en)
|
Title
| - Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku.
- Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku. (cs)
- The development of didactics of geography and new trends in the teaching of geography in the Czech Republic (en)
|
skos:prefLabel
| - Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku.
- Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku. (cs)
- The development of didactics of geography and new trends in the teaching of geography in the Czech Republic (en)
|
skos:notation
| - RIV/60076658:12410/13:43886362!RIV14-MSM-12410___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/60076658:12410/13:43886362
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - local region; field work; inquiry based science education; the geography teaching (didactics of geography) (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Geographica
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |