About: Počátky reklamy v českých zemích v 19. století a slovníkové definice reklamy     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Text na základě dobových pramenů analyzuje vývoj obsahového diskursu pojmu reklama v českém prostředí v průběhu 19 století a na počátku století dvacátého. V textu je dále využito sématické analýzy dobových synonym slova reklama (tj. užívaných v 19 a ještě ve 20 století). Sématická analýza zvažuje také kontext německy mluvícího prostředí, tj. jazykové a především kulturní vlivy. Slovo reklama využívá český jazyk až od poloviny 19 století jako označení moderní obchodní techniky prezentace produktů a služeb, kterou přebírá formou tzv. akulturačního přenosu inovace z Francie, respektive západní Evropy. Jedná se o relativně rychlý proces, protože již v šedesátých letech 19 století je slovo reklama běžně užíváno. Tradiční a lokalizací původní obchodní nabídka zboží a služeb na našem území byla sématicky (tj. i slovníkovým diskursem) spojována s auditivním projevem na (veřejném) trhu. Jednalo se o slova jako %22výchval, roztraubit, rozkřikování%22 a od nich odvozené tvary. S touto %22auditivní-vokální%22 tradicí se česká reklama přibližně v polovině 19 století radikálně rozešla, což můžeme na základě v textu doložených důkazů interpretovat jako přesvědčivý příklad akulturační reakce na přenos kulturní inovace. V tomto smyslu je také nutné poopravit opakující se tvrzení v odborné literatuře o původu české reklamy, která nemají dostatečný základ v pramenech a zdrojích, a která se opírají o vágní odbornou interpretaci. Text analyzuje zdroje, které se staly východiskem pro neodborné pojetí české reklamy, jako výsledku dlouhodobého, nepřetržitého (evolučního) místního vývoje původně středověké techniky prodeje zboží a služeb.
  • Text na základě dobových pramenů analyzuje vývoj obsahového diskursu pojmu reklama v českém prostředí v průběhu 19 století a na počátku století dvacátého. V textu je dále využito sématické analýzy dobových synonym slova reklama (tj. užívaných v 19 a ještě ve 20 století). Sématická analýza zvažuje také kontext německy mluvícího prostředí, tj. jazykové a především kulturní vlivy. Slovo reklama využívá český jazyk až od poloviny 19 století jako označení moderní obchodní techniky prezentace produktů a služeb, kterou přebírá formou tzv. akulturačního přenosu inovace z Francie, respektive západní Evropy. Jedná se o relativně rychlý proces, protože již v šedesátých letech 19 století je slovo reklama běžně užíváno. Tradiční a lokalizací původní obchodní nabídka zboží a služeb na našem území byla sématicky (tj. i slovníkovým diskursem) spojována s auditivním projevem na (veřejném) trhu. Jednalo se o slova jako %22výchval, roztraubit, rozkřikování%22 a od nich odvozené tvary. S touto %22auditivní-vokální%22 tradicí se česká reklama přibližně v polovině 19 století radikálně rozešla, což můžeme na základě v textu doložených důkazů interpretovat jako přesvědčivý příklad akulturační reakce na přenos kulturní inovace. V tomto smyslu je také nutné poopravit opakující se tvrzení v odborné literatuře o původu české reklamy, která nemají dostatečný základ v pramenech a zdrojích, a která se opírají o vágní odbornou interpretaci. Text analyzuje zdroje, které se staly východiskem pro neodborné pojetí české reklamy, jako výsledku dlouhodobého, nepřetržitého (evolučního) místního vývoje původně středověké techniky prodeje zboží a služeb. (cs)
  • Many contemporary Czech authors state that reclamare is a word derived from Latin. However, Latin dictiona- ries do not mention the word reclamare (or reklamo). The claim about the Latin origin of reklama probably comes from the book Reklama a její technika (1946) by Dr. Jan Brabec. However, all known Czech encyclopedias and dictionaries from the 19th century indicate French origin - the word r?clame. The Latin origin theory therefore seems to be a fabrication or a mistake from the mid 20th century. Czech dictionaries and encyclopedias from the 19th century mention Czech words výchval, rozkr?ik, roztrubování or rozhlásit as synonyms for re- klama (advertising). The oldest Czech sales techniques in the public space must be associated with auditi- ve form - verbal, vocal and audio-vocal. On the contrary, modern Czech advertising of the 19th century is connected with printing technology and printed media (periodicals). French word r?clame was appropriated by the Czech language to describe modern business technologies, and therefore a new Czech word was not needed. The process of adapting cultural innovations (modern advertising) is an excellent example of acculturation and the transfer of cultural innovati- ons from the center to the periphery (from France to Central Europe). The process of acculturation is characterized by the conflict (acculturation re- action) between traditional sale at the marketplace using auditive tools and modern advertising especially in the late 19th and early 20th century. Accul- turation reaction has brought the preference of visual and literary forms of advertising. Gradually, original, medieval techniques of sale in the public space or at the marketplace had been pushed out by new sales methods, including modern advertising. Disappearance of old synonyms for adverti- sing (connected with auditive discourse) from the living language show that, in the early 20th century, modern advertising has been already fully adopted in the Czech lands. (en)
Title
  • Počátky reklamy v českých zemích v 19. století a slovníkové definice reklamy
  • Počátky reklamy v českých zemích v 19. století a slovníkové definice reklamy (cs)
  • Origins of the Word Reklama in Czech Lands in the 19th Century and Dictionary Definition of Advertising (en)
skos:prefLabel
  • Počátky reklamy v českých zemích v 19. století a slovníkové definice reklamy
  • Počátky reklamy v českých zemích v 19. století a slovníkové definice reklamy (cs)
  • Origins of the Word Reklama in Czech Lands in the 19th Century and Dictionary Definition of Advertising (en)
skos:notation
  • RIV/49777513:23510/12:43924337!RIV15-MSM-23510___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 1,2
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 159022
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/49777513:23510/12:43924337
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Advertising; Definition; Dictionary; Century and; 19th; the; Lands; Czech; Reklama; Word; Origins (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [701A2F53DB24]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Hospodářské dějiny
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 27
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Stuchlík, Jaroslav
issn
  • 0231-7540
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 23510
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 59 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software