Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Studie začíná zamyšlením, zda je možné text antické tragédie vztáhnout k dnešnímu člověku a v jistém smyslu jej tak přetlumočit, aktualizovat. Tento koncept je v rámci studie nazván jako %22znovu a nově%22. Na rovině čtení tragédie je hlavní důraz kladen na symbolické rozlišení, které může být reprezentováno skrze mužské a ženské postavy. Tato myšlenka je dále rozvíjena v souvislosti s otázkou, zda za množstvím ženských postav v tragédii lze nalézt určitou hlubší strategii autora a pokud tomu tak je, jaký je její význam. Tento předpoklad je rozvíjen optikou M. C. Nussbaum, přední americké badatelky na poli etiky a politické filosofie. Především je tematizován její koncept inteligence emocí, ve kterém chápe emoce jako nezbytně svázané s lidským myšlením. Hlavním problémem je, že emoce jsou vztaženy k objektům, které jsou vzhledem k nám vnější, a tedy je nemůžeme mít pod kontrolou. Zároveň se ukazuje, že bez nich by lidský život nebyl plnohodnotný. Tento problém spatřuje Nussbaum nejen v tragédii, ale v lidském morálním životě vůbec. V návaznosti na uvedený přístup se navracím k významu žen v tragédiích a identifikuji je právě s emocionalitou jako protiváhou jiného typu myšlení, které se ustálilo pod pojmem racionalita. Ukazuje se, že pokud je interpretace Nussbaum použita jako jeden z možných výkladových klíčů k tragédii, odhalují se snad i některé z původních strategií antických autorů, které by se mohly v mnohovrstevnatém textu tragédie pro současného člověka zcela ztratit. V rámci studie tak odhaluji interpretační postup Nussbaum a navrhuji jej za jednoho z vhodných tlumočníků mezi námi a textem tragédie. Je tak očividné, že hlavní pozornost není soustředěna na tragický text jako takový, ačkoli se na jeho pozadí v průběhu práce pohybuji, nýbrž na konkrétní interpretační přístup, který současnému člověku otevírá možnost dostat se nejen k tragédii a k významům v ní obsaženým, nýbrž i odhalit, že tyto problémy se jej v jistém smyslu aktuálně dotýkají.
- Studie začíná zamyšlením, zda je možné text antické tragédie vztáhnout k dnešnímu člověku a v jistém smyslu jej tak přetlumočit, aktualizovat. Tento koncept je v rámci studie nazván jako %22znovu a nově%22. Na rovině čtení tragédie je hlavní důraz kladen na symbolické rozlišení, které může být reprezentováno skrze mužské a ženské postavy. Tato myšlenka je dále rozvíjena v souvislosti s otázkou, zda za množstvím ženských postav v tragédii lze nalézt určitou hlubší strategii autora a pokud tomu tak je, jaký je její význam. Tento předpoklad je rozvíjen optikou M. C. Nussbaum, přední americké badatelky na poli etiky a politické filosofie. Především je tematizován její koncept inteligence emocí, ve kterém chápe emoce jako nezbytně svázané s lidským myšlením. Hlavním problémem je, že emoce jsou vztaženy k objektům, které jsou vzhledem k nám vnější, a tedy je nemůžeme mít pod kontrolou. Zároveň se ukazuje, že bez nich by lidský život nebyl plnohodnotný. Tento problém spatřuje Nussbaum nejen v tragédii, ale v lidském morálním životě vůbec. V návaznosti na uvedený přístup se navracím k významu žen v tragédiích a identifikuji je právě s emocionalitou jako protiváhou jiného typu myšlení, které se ustálilo pod pojmem racionalita. Ukazuje se, že pokud je interpretace Nussbaum použita jako jeden z možných výkladových klíčů k tragédii, odhalují se snad i některé z původních strategií antických autorů, které by se mohly v mnohovrstevnatém textu tragédie pro současného člověka zcela ztratit. V rámci studie tak odhaluji interpretační postup Nussbaum a navrhuji jej za jednoho z vhodných tlumočníků mezi námi a textem tragédie. Je tak očividné, že hlavní pozornost není soustředěna na tragický text jako takový, ačkoli se na jeho pozadí v průběhu práce pohybuji, nýbrž na konkrétní interpretační přístup, který současnému člověku otevírá možnost dostat se nejen k tragédii a k významům v ní obsaženým, nýbrž i odhalit, že tyto problémy se jej v jistém smyslu aktuálně dotýkají. (cs)
- Study begins with a reflection whether it is possible to relate the text of ancient tragedy to the current man and to translate it for him. The concept is named as %22again and in a new way%22. The main focus in tragedy is based on the symbolic difference that can be represented by male and female characters. This idea is further developed in relation to the question whether in the number of female characters in tragedy we can find some deeper strategy of the author and if so what is its significance. This assumption is developed by optics M. C. Nussbaum, the leading U. S. researcher in the field of ethics and political philosophy. In particular is thematized her concept of intelligence of emotions where emotions are essentially tied to human thinking. The main problem is that emotions are related to objects that are given to us outside, and therefore is not within our control. It also shows that without them human life would be incomplete. Nussbaum sees the problem not only in tragedy but in human moral life at all. Following the mentioned approach I refer back to the importance of women in tragedies. I identify them with emotions which are the counterbalances to another type of thinking called by tradition as rationality. It turns out that if the interpretation of Nussbaum is used as one of the possible interpretative key to the tragedy it might reveals some of the original strategies of ancient authors. These strategies could be in a multilayered text of tragedy for the contemporary man completely lost otherwise. The study reveals the interpretative process of Nussbaum and proposes it as one of the suitable way of interpreting between us and the text of tragedy. It is obvious that the main attention is not focused on the tragic text as such but on the specific interpretative approach that opens the possibility for contemporary man to get not only the tragedy and meanings contained in it, but also reveal these problems are in a certain sense actually touching him. (en)
|
Title
| - Emotions as Necessary Element of Human Thought: interpretation of tragedy by M. C. Nussbaum (en)
- Emoce jako nezbytná součást lidského myšlení: interpretace nejen tragického textu podle M. C. Nussbaum
- Emoce jako nezbytná součást lidského myšlení: interpretace nejen tragického textu podle M. C. Nussbaum (cs)
|
skos:prefLabel
| - Emotions as Necessary Element of Human Thought: interpretation of tragedy by M. C. Nussbaum (en)
- Emoce jako nezbytná součást lidského myšlení: interpretace nejen tragického textu podle M. C. Nussbaum
- Emoce jako nezbytná součást lidského myšlení: interpretace nejen tragického textu podle M. C. Nussbaum (cs)
|
skos:notation
| - RIV/49777513:23330/14:43924114!RIV15-MSM-23330___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/49777513:23330/14:43924114
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - women in tragedies; Nussbaum; rationality; intelligence of emotions; emotions; Thought (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |