About: Special Education within the Modern and Postmodern Paradigms     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Příspěvek poukazuje na dva diametrálně rozdílné přístupy k člověku, ohraničené paradigmatem moderny a současné postmoderny. Zvláště lidé v pomáhajících profesích jsou ve stálém nebezpečí hodnotit sebe jakožto normální a oddělovat se jiných – nenormálních, handicapovaných jedinců. Tento přístup je smutným dědictvím moderny. Na analýze moderní biomoci je proto v textu ukázáno, že diskriminační přístup se ukazuje nejen jakožto neplodný, ale i jako destruktivní pro celou západní civilizaci. Text ukazuje, že postmoderna, která vychází z jiného myšlenkového základu, dává v současnosti prostor pro změnu této moderní mentality. Speciální pedagogika tímto dostává možnost i úkol, aby se vyprofilovala do oboru, který bude nástrojem ke změně této mentality a bude svojí činností vytvářet obecného vědomí směrem k úctyhodnosti ke specifičnosti každého člověka. Právě postmoderní mentalita dává totiž v oblasti přístupu k člověku velký prostor ke změně diskriminujícího paradigmatu. Určitým humanitním ideálem současnosti proto je, aby se každý člověk chápal a sám byl pochopen jakožto bytost specifická, jedinečná a tedy i úctyhodná, která svojí specifičností rozvíjí nejenom sebe, ale může rozvíjet i druhé. Příspěvek se věnuje především analýze mocenských strategií moderny na rozboru klasického díla M. Foucaulta, který jako první poukázal na destruktivní konsekvence selektujícího přístupu k člověku. V závěru příspěvek vybízí, aby obor speciální pedagogiky využil příznivé postmoderní atmosféry a neutonul v pouhém hledání technické pomoci lidem se specifickými potřebami, jakkoliv i toto je důležitá oblast jejího působení.
  • Příspěvek poukazuje na dva diametrálně rozdílné přístupy k člověku, ohraničené paradigmatem moderny a současné postmoderny. Zvláště lidé v pomáhajících profesích jsou ve stálém nebezpečí hodnotit sebe jakožto normální a oddělovat se jiných – nenormálních, handicapovaných jedinců. Tento přístup je smutným dědictvím moderny. Na analýze moderní biomoci je proto v textu ukázáno, že diskriminační přístup se ukazuje nejen jakožto neplodný, ale i jako destruktivní pro celou západní civilizaci. Text ukazuje, že postmoderna, která vychází z jiného myšlenkového základu, dává v současnosti prostor pro změnu této moderní mentality. Speciální pedagogika tímto dostává možnost i úkol, aby se vyprofilovala do oboru, který bude nástrojem ke změně této mentality a bude svojí činností vytvářet obecného vědomí směrem k úctyhodnosti ke specifičnosti každého člověka. Právě postmoderní mentalita dává totiž v oblasti přístupu k člověku velký prostor ke změně diskriminujícího paradigmatu. Určitým humanitním ideálem současnosti proto je, aby se každý člověk chápal a sám byl pochopen jakožto bytost specifická, jedinečná a tedy i úctyhodná, která svojí specifičností rozvíjí nejenom sebe, ale může rozvíjet i druhé. Příspěvek se věnuje především analýze mocenských strategií moderny na rozboru klasického díla M. Foucaulta, který jako první poukázal na destruktivní konsekvence selektujícího přístupu k člověku. V závěru příspěvek vybízí, aby obor speciální pedagogiky využil příznivé postmoderní atmosféry a neutonul v pouhém hledání technické pomoci lidem se specifickými potřebami, jakkoliv i toto je důležitá oblast jejího působení. (cs)
  • There are two leading paradigms (modern and postmodern) that determinate contemporary approach to human sciences. Social activists involved in all sorts of help and coaching are in danger to consider themselves to be a sort of “normal” people in comparison to “extra-normal” or “dysfunctional” clients. Proposed analysis of such a sort of modern bio-power finds that approach to be discriminatory and non-helping. Moreover, history of Western civilization proves its destructive force. Postmodern mentality based on structure and history of bio-power (M. Foucault) can help to restore the specific value of human person due to critical function on behalf of contemporary society. New approach of special pedagogical science can be based on Foucault's research in order to improve assistance to disabled persons in their specific life-situation and needs. (en)
Title
  • Special Education within the Modern and Postmodern Paradigms (en)
  • Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny
  • Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny (cs)
skos:prefLabel
  • Special Education within the Modern and Postmodern Paradigms (en)
  • Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny
  • Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny (cs)
skos:notation
  • RIV/46747885:24510/13:#0001033!RIV14-MSM-24510___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • O
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 106851
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/46747885:24510/13:#0001033
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • theory of normality; bio-politics; conformism; moral values; authority (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [BC26CECD13AF]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Liberec
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Havlíčkův Brod
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Inkluzivní trendy ve speciální pedagogice
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Podzimek, Michal
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Technická univerzita v Liberci
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7311-142-7
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 24510
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 77 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software