About: Nový pohled na dějiny renesančního knihtisku v Čechách a na Moravě     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The article is dedicated to the beginnings of Renaissance printed books in the Bohemian Lands. The Czech typography of the Jagello-period was of an irregular character. The main reasons for this we can attribute back to a weak potential of the craft as well as of the writer and translator communities. There had been no specialized publishing region and the editions were influenced by imports. The influence of Nuremberg during this period is especially noteworthy. The period when the domestic post-incunabula lost late Gothic outlines was longer than in other great typographic powers such as Germany, France or Italy. Most Bohemian typographers and cutters revived the older illuminative repertoire ad hoc during the entire first decade of the 16th century. Mikuláš Konáč (1514) and Pavel Olivetský (1520) were the first who broke free of that late Gothic style. The next generation could already be called the early Renaissance, even though the intensity of their affection was influenced by the economical aspects of particular crafts. We see less consideration in the work of the poorer Mikuláš Klaudyán (from 1518) and Oldřich Velenský (1519) while more precision can be seen through the reach of Pavel Severin (from 1520) and Jiří Štyrsa (1521). The period of early Renaissance typography lasted in Bohemia two decades longer than in Germany, Austria or Poland. The end of this period could be seen in the 40’s when Bartloměj Netolický in Prague and Jan Günther in Prostějov accepted, for the first time, the German blackletter and when the Prague typographer Jan Had started to use an antiqua of Venetian type instead of Schwabacher for a typography of a whole-Latin text. (en)
  • Článek se věnuje počátkům renesančního knihtisku v českých zemích. Český knihtiskařská produkce za posledních Jagellonců měla nesoustavný a nepravidelný charakter, což vyplývalo ze slabé ekonomicko-řemeslné základny i z nedostatku vzdělaných autorů a překladatelů. Neexistovalo zde pevné knihtiskařské zázemí, silné byly vlivy importu knih, zejména z Norimberku. Tzv. postinkunábulová etapa byla delší než v knihtiskařských velmocech (Německo, Francie, Itálie). Čeští tiskaři a řezáči navazovali na starší rukopisný, resp. výzdobný repertoár. Mikuláš Konáč (1514) a Pavel Olivetský jako první prolomili bariéru pozdně gotického stylu. Další generace se už dá charakterizovat jako raně renesanční, ačkoliv i ona se potýkala se slabým ekonomickým zázemím. Do této kategorie patří především Mikuláš Klaudyán (od 1518) a Oldřich Velenský; o něco lépe na tom byli Pavel Severin (od 1520) a Jiří Štyrsa (1521). Období raně renesanční typografie trvalo v Čechách o dvě desetiletí déle než v Německu, Rakousku a Polsku, jeho konec můžeme klást do čtyřicátých let 16. století, kdy se Bartoloměj Netolický v Praze a Jan Günther v Prostějově prosadili s německou frakturou a Jan Had začal v Praze používat pro latinské texty antikvu benátského typu.
  • Článek se věnuje počátkům renesančního knihtisku v českých zemích. Český knihtiskařská produkce za posledních Jagellonců měla nesoustavný a nepravidelný charakter, což vyplývalo ze slabé ekonomicko-řemeslné základny i z nedostatku vzdělaných autorů a překladatelů. Neexistovalo zde pevné knihtiskařské zázemí, silné byly vlivy importu knih, zejména z Norimberku. Tzv. postinkunábulová etapa byla delší než v knihtiskařských velmocech (Německo, Francie, Itálie). Čeští tiskaři a řezáči navazovali na starší rukopisný, resp. výzdobný repertoár. Mikuláš Konáč (1514) a Pavel Olivetský jako první prolomili bariéru pozdně gotického stylu. Další generace se už dá charakterizovat jako raně renesanční, ačkoliv i ona se potýkala se slabým ekonomickým zázemím. Do této kategorie patří především Mikuláš Klaudyán (od 1518) a Oldřich Velenský; o něco lépe na tom byli Pavel Severin (od 1520) a Jiří Štyrsa (1521). Období raně renesanční typografie trvalo v Čechách o dvě desetiletí déle než v Německu, Rakousku a Polsku, jeho konec můžeme klást do čtyřicátých let 16. století, kdy se Bartoloměj Netolický v Praze a Jan Günther v Prostějově prosadili s německou frakturou a Jan Had začal v Praze používat pro latinské texty antikvu benátského typu. (cs)
Title
  • Nový pohled na dějiny renesančního knihtisku v Čechách a na Moravě
  • Nový pohled na dějiny renesančního knihtisku v Čechách a na Moravě (cs)
  • A new perspective of the history of Renaissance typography in Bohemia and Moravia (en)
skos:prefLabel
  • Nový pohled na dějiny renesančního knihtisku v Čechách a na Moravě
  • Nový pohled na dějiny renesančního knihtisku v Čechách a na Moravě (cs)
  • A new perspective of the history of Renaissance typography in Bohemia and Moravia (en)
skos:notation
  • RIV/45250669:_____/09:#0000030!RIV13-GA0-45250669
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I, P(GA405/09/1413)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 2004-2008
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 330122
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/45250669:_____/09:#0000030
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • history of bookprinting; Bohemian Lands; Renaissance; typography; 16th century; postincunabula (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [862E546F88D4]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Knihy a dějiny
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 11-15
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Voit, Petr
issn
  • 1210-8510
number of pages
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software