About: Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Předkládaný text pojednává o vztahu metakognice a matematiky. Postupně je věnována pozornost pojmům jako je metakognice, logické myšlení a učení řešením problému. Autoři v rámci empirického šetření operují s nástrojem, který doposud nebyl v českém prostředí aplikován (MAESTRA 5-6+). Jedná se o specifický způsob zjišťování metakognitivní rozvinutosti v oblasti matematiky, který je vybudován na principu posouzení efektivity nabízené strategie na pozadí specifické úkolové situace, kdy jednotlivé volby jsou porovnávány s volbou expertů z dané oblasti. Stejně tak jako v německém, tak i v českém prostředí, se nástroj MAESTRA 5-6+ ukázal být životaschopným. Jeví se, že žáci, kteří volí na pozadí specifické úkolové situace v matematice strategie shodující se s preferovanými strategiemi odborníků, vykazují signifikantně lepších výsledků v didaktickém testu z matematiky, tak i v testu logického myšlení. Na základě zjištěných, statisticky významných, závislostí je možné tvrdit, že existují prokazatelné vztahy mezi nástrojem MAESTRA 5-6+, výsledky v didaktickém testu z matematiky a výkony v testu logického myšlení, kdy tyto podstatné souvislosti potvrzují kriteriální validitu testu, čímž byla naznačena nosnost nástroje MAESTRA 5-6+. V kontextu popsaného výzkumu v této knize je tedy možné tvrdit, že nástroj MAESTRA 5-6+ je vhodný alternativní způsob zjišťování úrovně metakognitivní rozvinutosti ve specifické doméně matematiky.
  • Předkládaný text pojednává o vztahu metakognice a matematiky. Postupně je věnována pozornost pojmům jako je metakognice, logické myšlení a učení řešením problému. Autoři v rámci empirického šetření operují s nástrojem, který doposud nebyl v českém prostředí aplikován (MAESTRA 5-6+). Jedná se o specifický způsob zjišťování metakognitivní rozvinutosti v oblasti matematiky, který je vybudován na principu posouzení efektivity nabízené strategie na pozadí specifické úkolové situace, kdy jednotlivé volby jsou porovnávány s volbou expertů z dané oblasti. Stejně tak jako v německém, tak i v českém prostředí, se nástroj MAESTRA 5-6+ ukázal být životaschopným. Jeví se, že žáci, kteří volí na pozadí specifické úkolové situace v matematice strategie shodující se s preferovanými strategiemi odborníků, vykazují signifikantně lepších výsledků v didaktickém testu z matematiky, tak i v testu logického myšlení. Na základě zjištěných, statisticky významných, závislostí je možné tvrdit, že existují prokazatelné vztahy mezi nástrojem MAESTRA 5-6+, výsledky v didaktickém testu z matematiky a výkony v testu logického myšlení, kdy tyto podstatné souvislosti potvrzují kriteriální validitu testu, čímž byla naznačena nosnost nástroje MAESTRA 5-6+. V kontextu popsaného výzkumu v této knize je tedy možné tvrdit, že nástroj MAESTRA 5-6+ je vhodný alternativní způsob zjišťování úrovně metakognitivní rozvinutosti ve specifické doméně matematiky. (cs)
  • The present publication addresses the relationship between metacognition and mathematics in education. The first part is focused on theoretical and methodological aspects of concepts such as metacognition, logical reasoning, problem solving and their instructional challenges. In the second part, authors describe the development and validation of the instrument MAESTRA 5-6+, which is designed to assess the use of knowledge of metacognitive strategies in mathematics in early middle school grades. MAESTRA 5-6+ was adapted from the German original assessment tool and introduced in Czech classrooms. The instrument evaluates the students' preferences to strategies in several illustrated mathematical scenarios and compares them to expert solutions. Students who selected strategies similar to experts' preference demonstrated significantly higher performance on mathematical tasks and logical reasoning tasks. A significant positive correlation was found between students' performance in mathematical and reasoning tasks and their choice of 'expert' strategies. The empirical findings corroborated on the criterion validity of the instrument in the Czech educational environment. The implications of using MAESTRA 5-6+ for research and instruction in mathematics are discussed. (en)
Title
  • Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ
  • Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ (cs)
  • Preferred metacognitive strategies used by middle school pupils during solving mathematical tasks. (en)
skos:prefLabel
  • Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ
  • Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ (cs)
  • Preferred metacognitive strategies used by middle school pupils during solving mathematical tasks. (en)
skos:notation
  • RIV/44555601:13430/14:43886116!RIV15-MSM-13430___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 38885
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/44555601:13430/14:43886116
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Metacognition, metacognitive strategies, logical thinking, problem solving, performance in mathematics (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [E5A79888F38D]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Ústí nad Labem
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • Neuveden
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Chytrý, Vlastimil
  • Říčan, Jaroslav
  • Pešout, Ondřej
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Pedagogická fakulta
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7414-796-8
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 13430
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 75 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software