About: Thoughts on Education, Art and Freedom in Jan Patočka's Work     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The author tries put together Jan Patočka's philosophy of education and philosophy of art. The author shows how to comprehend Jan Patočka's thoughts on education and art. She suggests that Patočka considers the freedom to be the %22telos%22 of both. In the first part Šárka Slaninová deals with the issue of education. The author elaborates Patočka's conceptions of the so called %22open soul%22 and %22close soul%22 which allows to analyze the problems of education through two different significances of the word %22formation%22. Jan Patočka's philosophy of education represents an effort to interpret this field of man's activity in ontological context. Inspired by Comenius, Patočka proposes the concept of so called :open %22soul%22 and explains its importance for Patočka's contemporaries. In this context, he talks about the so-called %22turn-around pedagogy%22. This pedagogy, based on the theory of %22open soul%22, assumes the fundamental openness of man toward the world and toward the being. This openness manifests as freedom. On the contrary, Šárka Slaninová asks how the objectivistic pedagogy could express the inner spiritual life of man. In the second part Šárka Slaninová deals with Patočka's philosophy of art. Patočka shows that art is something what is primary able to manifest freedom. In this way, Patočka argues against the objective science which objectifies man's spiritual events and thus science is basically unable to resolve what freedom is. (en)
  • Překládaný text představuje pokus spojit Patočkovu filosofii výchovy a filosofii umění. Klíčem k porozumění Patočkovu myšlení věnovanému výchově a umění je podle našeho názoru téma lidské svobody. Motiv svobody prochází Patočkovou filosofií jako červená nit, naším úkolem tedy bude vyložit Patočkovo promýšlení výchovy a umění z motivu svobody. O umění Jan Patočka hovoří jako o místě svobody par excellence. Svoboda je přitom podle něj vlastním cílem výchovy. Proto chceme upozornit na důležitou a nezastupitelnou roli umění ve výchově a vzdělání. V prvé a druhé části práce se zabýváme problematikou výchovy. Vycházíme zde z Patočkovy koncepce %22otevřené%22 a %22uzavřené duše%22, která dovoluje přistupovat k problémům výchovy ze specifické diference pojmů formace a formování. Následně se zabýváme povahou vztahu vychovatele a vychovávaného, přičemž problematizujeme metodické postupy pedagogiky ovlivněné pozitivistickým ideovým založením a pojmovým aparátem psychologie a sociologie. Ve třetí části textu se věnujeme umění, konkrétně umění modernímu. Sledujeme souvislost formální skladby uměleckého díla a způsobu jeho vnímání. Tyto kroky jsou vedeny snahou přiblížit význam Patočkovy teze o umění jakožto %22místu svobody%22 bližším rozborem toho, jak moderní umění na diváka působí.
  • Překládaný text představuje pokus spojit Patočkovu filosofii výchovy a filosofii umění. Klíčem k porozumění Patočkovu myšlení věnovanému výchově a umění je podle našeho názoru téma lidské svobody. Motiv svobody prochází Patočkovou filosofií jako červená nit, naším úkolem tedy bude vyložit Patočkovo promýšlení výchovy a umění z motivu svobody. O umění Jan Patočka hovoří jako o místě svobody par excellence. Svoboda je přitom podle něj vlastním cílem výchovy. Proto chceme upozornit na důležitou a nezastupitelnou roli umění ve výchově a vzdělání. V prvé a druhé části práce se zabýváme problematikou výchovy. Vycházíme zde z Patočkovy koncepce %22otevřené%22 a %22uzavřené duše%22, která dovoluje přistupovat k problémům výchovy ze specifické diference pojmů formace a formování. Následně se zabýváme povahou vztahu vychovatele a vychovávaného, přičemž problematizujeme metodické postupy pedagogiky ovlivněné pozitivistickým ideovým založením a pojmovým aparátem psychologie a sociologie. Ve třetí části textu se věnujeme umění, konkrétně umění modernímu. Sledujeme souvislost formální skladby uměleckého díla a způsobu jeho vnímání. Tyto kroky jsou vedeny snahou přiblížit význam Patočkovy teze o umění jakožto %22místu svobody%22 bližším rozborem toho, jak moderní umění na diváka působí. (cs)
Title
  • Thoughts on Education, Art and Freedom in Jan Patočka's Work (en)
  • Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky
  • Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky (cs)
skos:prefLabel
  • Thoughts on Education, Art and Freedom in Jan Patočka's Work (en)
  • Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky
  • Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky (cs)
skos:notation
  • RIV/44555601:13430/13:43885806!RIV15-MSM-13430___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 115334
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/44555601:13430/13:43885806
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Jan Patočka, Education, Art, Freedom, %22close soul%22, %22open soul%22, Comenius, Art Pedagogy (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [E4DC2E784257]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Ústí nad Labem
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • Studia Philosophica, 8
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Nepředmětné výzvy české filosofie. K myšlení Ladislava Hejdánka
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Slaninová, Šárka
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Filozofická fakulta
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7414-621-3
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 13430
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software