About: Conception of values of young Learners     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The contribution presents the approaches to the terminological definition of values and points out the deciding role of the family during the process of creation of value orientation of young learners. The personality is being shaped already in this age due to the effects of upbringing and other social conditions. This shaping consists of both the character component (determined mainly by social environment and accepted norms and values) and the temperament component (determined mainly by emotions). The contribution presents selected results of questionnaire survey focused on testing the influence of selected attributes of family environment on values manifestation among learners as per Sekera typology. Tested moral values consisted of e. g. display of fraud tolerance, truthfulness and willingness to help, tested performance-related values consisted of e. g. display of endurance, hobbies and cooperation and finally tested economic values consisted of e. g. display of frugality, economic deficiency or material preferences. (en)
  • Příspěvek prezentuje přístupy k terminologickému vymezení hodnot a poukazuje na rozhodující roli rodiny při tvorbě hodnotové orientace žáků mladšího školního věku. Působením výchovy a dalších sociálních podmínek dochází k formování osobnosti již v tomto věku a to jak ve složce charakterové (je determinována zejména sociálně, normativně a hodnotově), tak i ve složce temperamentové (je determinována zejména emočně). Článek výběrově seznamuje s výsledky dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na testování vlivu vytipovaných charakteristik rodinného prostředí na dílčí projevy hodnot u žáků dle typologie Sekery. V rámci morálních hodnot byly testovány např. o projevy tolerance podvodu, pravdomluvnost a ochota pomoci, v rámci výkonových hodnot byly testovány např. projevy vytrvalosti, zájmové aktivity a kooperace, v rámci ekonomických hodnot byly testovány např. projevy šetrnosti, ekonomické nedostatečnosti či materiální preference.
  • Příspěvek prezentuje přístupy k terminologickému vymezení hodnot a poukazuje na rozhodující roli rodiny při tvorbě hodnotové orientace žáků mladšího školního věku. Působením výchovy a dalších sociálních podmínek dochází k formování osobnosti již v tomto věku a to jak ve složce charakterové (je determinována zejména sociálně, normativně a hodnotově), tak i ve složce temperamentové (je determinována zejména emočně). Článek výběrově seznamuje s výsledky dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na testování vlivu vytipovaných charakteristik rodinného prostředí na dílčí projevy hodnot u žáků dle typologie Sekery. V rámci morálních hodnot byly testovány např. o projevy tolerance podvodu, pravdomluvnost a ochota pomoci, v rámci výkonových hodnot byly testovány např. projevy vytrvalosti, zájmové aktivity a kooperace, v rámci ekonomických hodnot byly testovány např. projevy šetrnosti, ekonomické nedostatečnosti či materiální preference. (cs)
Title
  • Conception of values of young Learners (en)
  • Pojetí hodnot žáků mladšího školního věku
  • Pojetí hodnot žáků mladšího školního věku (cs)
skos:prefLabel
  • Conception of values of young Learners (en)
  • Pojetí hodnot žáků mladšího školního věku
  • Pojetí hodnot žáků mladšího školního věku (cs)
skos:notation
  • RIV/44555601:13430/13:43885214!RIV14-MSM-13430___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 96848
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/44555601:13430/13:43885214
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • young learners, conception of values, family influence, value typology, (selected) questionnaire survey (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [76F56A2FF048]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Ústí nad Labem
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Ústí nad Labem
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Vomáčková, Helena
  • Cihlář, David
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Pedagogická fakulta
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7414-602-2
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 13430
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software