Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - The story about the naive woman believing in the power of textual amulet, which used in the beginning of the 17th century Utraquist preacher Havel Žalanský, shows us in short the long discussion connected with this popular praxis. The most important question was, if there is any power in the words at all. Scholars mostly argued that there is not any power in the words itself and the source of affecting power could be only in the concrete addressee of the word. On the basis of this answer they pointed out the risks of the using of unknown words and signs, i.e. the vectors of possible invocation of evil forces, and in the rituals viewed as a necessary condition of the effectiveness of the textual amulets. The first aspect was judged as a malevolent act, the second as a vanity possibly inspired by devil too. The best option for the good Christians in case of any problems was to use common prayers and sign of cross only. Despite this attitude of the authorities, people used sings, words, prayers and charms in many ritualized form frequently, and not only the common people, but in some cases also the educated physicians. Undoubtedly, they were inspired just by liturgy, hagiography and exorcism of the Church. (en)
- Příběh o naivní ženě věřící v moc textového amuletu, jenž použil na počátku 17. století utrakvistický kazatel Havel Žalanský, ukazuje ve zkratce dlouhou diskusi spojenou s touto lidovou praxí. Nejdůležitější otázkou bylo, jestli vůbec existuje ve slovech nějaká moc. Učenci obvykle argumentovali, že v samotných slovech moc neexistuje a zdroj účinné síly může být pouze v adresátovi těchto slov. Na základě této odpovědi připomínali riziko spočívající v užívání slov a znaků neznámých, tj. vektoru možného oslovení zlých sil, a rituálů viděných jako nezbytné pro účinnost textových amuletů. První příznak byl posuzován jako zlomyslný čin, druhý jako projev marnosti pravděpodobně inspirovaný ďáblem. Nejlepší volbou pro dobré křesťany byly v případě jakýchkoliv potíží užívat pouze obecné moditby, resp. znamení kříže. Navzdory tomuto postoji autorit užívali běžní lidé znamení, slova, modlitby a zaříkávání v mnoha ritualizovaných podobách často, a to nejen lidé prostí, ale i vzdělaní lékaři. Nepochybně byli inspirovaní liturgií, hagiografií a exorcistickou praxí církve.
- Příběh o naivní ženě věřící v moc textového amuletu, jenž použil na počátku 17. století utrakvistický kazatel Havel Žalanský, ukazuje ve zkratce dlouhou diskusi spojenou s touto lidovou praxí. Nejdůležitější otázkou bylo, jestli vůbec existuje ve slovech nějaká moc. Učenci obvykle argumentovali, že v samotných slovech moc neexistuje a zdroj účinné síly může být pouze v adresátovi těchto slov. Na základě této odpovědi připomínali riziko spočívající v užívání slov a znaků neznámých, tj. vektoru možného oslovení zlých sil, a rituálů viděných jako nezbytné pro účinnost textových amuletů. První příznak byl posuzován jako zlomyslný čin, druhý jako projev marnosti pravděpodobně inspirovaný ďáblem. Nejlepší volbou pro dobré křesťany byly v případě jakýchkoliv potíží užívat pouze obecné moditby, resp. znamení kříže. Navzdory tomuto postoji autorit užívali běžní lidé znamení, slova, modlitby a zaříkávání v mnoha ritualizovaných podobách často, a to nejen lidé prostí, ale i vzdělaní lékaři. Nepochybně byli inspirovaní liturgií, hagiografií a exorcistickou praxí církve. (cs)
|
Title
| - Body, magic and ritual at the turn of the Middle Ages and modern times (en)
- Tělo, magie a rituál na přelomu středověku a novověku
- Tělo, magie a rituál na přelomu středověku a novověku (cs)
|
skos:prefLabel
| - Body, magic and ritual at the turn of the Middle Ages and modern times (en)
- Tělo, magie a rituál na přelomu středověku a novověku
- Tělo, magie a rituál na přelomu středověku a novověku (cs)
|
skos:notation
| - RIV/44555601:13410/13:43885631!RIV15-MK0-13410___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/44555601:13410/13:43885631
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - times; modern; and; Ages; Middle; the; turn; ritual; magic; Body (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Dějiny těla : prameny, koncepty, historiografie
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| |
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |