Description
| - Jaká je funkce masky? Je především symbolem naši kultury, nebo v sobě nese něco víc či snad je v tomto smyslu přeceňována? V odborné literatuře, zvlášť v kulturně antropologické se setkáváme s různým vymezením. Píše se o její nejednoznačnosti, o změně identity prostřednictvím masky, o klamu a přetvářce, předstírání při nasazení masky, zatímco ve scénickém umění raději mluvíme o mnohoznačnosti, představování nebo ztělesňování, a místo změny identity dáváme přednost pojmu identifikace. Ukazuje se, že vztah člověka k masce je skutečně mnohoznačný a nelze ho vtěsnat do kolonek jednoho oboru, zvlášť když se zachovává jakási mezioborová nepřestupnost, nebo nepropojenost. Například připodobňovat šamana v rituálu, který je médiem, tj. nabízí svou bytost pro nadpřirozené síly, k hereckému ztělesňování postavy, při kterém je vždy vědomě přítomná a také publikem rozpoznatelná hercova individualita znamená ochuzovat jedno i druhé. Zatímco u rituálu se přes protagonistu s maskou projevují 'duchové', u herecké postavy je to hercová schopnost stát se danou postavou. Právě tyto zamlženosti mě inspirovalo to k tomu, abych se pokusil pojmout masku v její scénické mnohovýznamnosti. Jak je někdy médiem, jindy ochranou, bývá strhávaná i opakovaně nasazována, stává se i prostředkem zcizení i ztotožnění. Její funkce je vždy závislá na obrazu světa daného společenství a určujícím znakem je způsob její motivovanosti, tzn. způsob, jak je začleněna do struktury konkrétního společenství.
- Jaká je funkce masky? Je především symbolem naši kultury, nebo v sobě nese něco víc či snad je v tomto smyslu přeceňována? V odborné literatuře, zvlášť v kulturně antropologické se setkáváme s různým vymezením. Píše se o její nejednoznačnosti, o změně identity prostřednictvím masky, o klamu a přetvářce, předstírání při nasazení masky, zatímco ve scénickém umění raději mluvíme o mnohoznačnosti, představování nebo ztělesňování, a místo změny identity dáváme přednost pojmu identifikace. Ukazuje se, že vztah člověka k masce je skutečně mnohoznačný a nelze ho vtěsnat do kolonek jednoho oboru, zvlášť když se zachovává jakási mezioborová nepřestupnost, nebo nepropojenost. Například připodobňovat šamana v rituálu, který je médiem, tj. nabízí svou bytost pro nadpřirozené síly, k hereckému ztělesňování postavy, při kterém je vždy vědomě přítomná a také publikem rozpoznatelná hercova individualita znamená ochuzovat jedno i druhé. Zatímco u rituálu se přes protagonistu s maskou projevují 'duchové', u herecké postavy je to hercová schopnost stát se danou postavou. Právě tyto zamlženosti mě inspirovalo to k tomu, abych se pokusil pojmout masku v její scénické mnohovýznamnosti. Jak je někdy médiem, jindy ochranou, bývá strhávaná i opakovaně nasazována, stává se i prostředkem zcizení i ztotožnění. Její funkce je vždy závislá na obrazu světa daného společenství a určujícím znakem je způsob její motivovanosti, tzn. způsob, jak je začleněna do struktury konkrétního společenství. (cs)
- The study deals with a mask and what is actually its function. Is it mostly a symbol of our culture or does it include something more or is it overestimeted in this point? We can read about various definitions in non-fiction, expecially in cultural-anthropological literature. Researchers write about its equivocation, the change of identity, delusion, hypocrisy, pretending whereas we speak about ambiquity, representation or embodiment and we prefer the term identification to the change of identity. We can see that a relation of a person to a mask is ambiguous and it cannot be placed in only one field especially in the case of interdisciplinary non-interconnectivity. For instace, if we compare a shaman-medium during a ritual, i.e. he offers his body to superficial powers, with actor's interpretation of character where actor's individuality is consciously present and distinguishable, it means that we emanciate both. Whereas 'spirits ' show through a protagonist with a mask during the ritual, actor's ability to become a potentially represented character is demostrated with actor's character. It function always depends on the image of the world provided by society and the means of its motivation, i.e. the means how a mask is incorporated in corresponding culture and roles it plays are the defining features. (en)
|