About: Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Proces systematického uspořádávání vědeckých poznatků je nezbytným předpokladem k tomu, abychom se správně orientovali ve světě kolem nás a tedy i o světě v nás. Ke konstituování specializované vědy nestačí uspořádat do systému jen ty vědecké poznatky, které jsou předmětem zkoumání této vědy samotné. Je třeba charakterizovat i vztahy konkrétní vědecké disciplíny k ostatním vědám, to znamená zabývat se i otázkou systematologie globálního souboru věd. Jestliže připustíme, že je možno vytvořit kompaktní soustavu vědeckých poznatků, je zřejmě také možné vytvořit i kompaktní soustavu učebních předmětů, kompaktní vzdělávací program. Je proto třeba ujasnit si kriteria, podle kterých má být vzdělávací soustava konstruována. Takových kriterií je ovšem víc (vzdělávací systém je multidimenzionální), ale můžeme se domnívat, že váha některého kriteria (některých kriterií) by mohla mít pro tvorbu vzdělávací soustavy klíčový význam. Podle přesvědčení autora tohoto příspěvku tvoří páteř vědeckého i pedagogického syst
  • Proces systematického uspořádávání vědeckých poznatků je nezbytným předpokladem k tomu, abychom se správně orientovali ve světě kolem nás a tedy i o světě v nás. Ke konstituování specializované vědy nestačí uspořádat do systému jen ty vědecké poznatky, které jsou předmětem zkoumání této vědy samotné. Je třeba charakterizovat i vztahy konkrétní vědecké disciplíny k ostatním vědám, to znamená zabývat se i otázkou systematologie globálního souboru věd. Jestliže připustíme, že je možno vytvořit kompaktní soustavu vědeckých poznatků, je zřejmě také možné vytvořit i kompaktní soustavu učebních předmětů, kompaktní vzdělávací program. Je proto třeba ujasnit si kriteria, podle kterých má být vzdělávací soustava konstruována. Takových kriterií je ovšem víc (vzdělávací systém je multidimenzionální), ale můžeme se domnívat, že váha některého kriteria (některých kriterií) by mohla mít pro tvorbu vzdělávací soustavy klíčový význam. Podle přesvědčení autora tohoto příspěvku tvoří páteř vědeckého i pedagogického syst (cs)
  • The process of systematic arrangement of scientific knowledge represents an essential condition for us to be able to understand not only the world around us but also our inner world. To constitute a specialized science, it is not sufficient to arrange into a system only that scientific knowledge which is the subject of investigation of the science itself. It is necessary to characterize the relations of one particular science to the others, which implies dealing with the question of systematology of a global set of sciences. If one agrees that it is possible to create a compact system of scientific knowledge, then it is apparently possible to create also a compact system of subjects, a compact educational programme. Therefore, it is essential to specify the criteria for forming the educational system. There are, however, more such criteria (the educational system is multidimensional) and some criteria (some criterion) may seem to have a key role in forming the educational system. The author is convinc (en)
Title
  • Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů
  • Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů (cs)
  • A few words about systematology of sciences and teaching subjects (en)
skos:prefLabel
  • Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů
  • Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů (cs)
  • A few words about systematology of sciences and teaching subjects (en)
skos:notation
  • RIV/00216275:25310/05:00003114!RIV08-MSM-25310___
http://linked.open.../vavai/riv/strany
  • 142-143
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S, Z(MSM0021627501)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 532352
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216275:25310/05:00003114
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • science systematology; teaching subjects systematology; educational system (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [A312032B6CD5]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Hradec Králové
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Hradec Králové
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Sytémová pedagogika
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Tulka, Jiří
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Miloš Vognar
https://schema.org/isbn
  • 80-86771-11-3
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 25310
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software