About: Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The present study deals with the topic of physics skills acquirement of elementary school pupils. This acquirement consists of several phases: motivation, orientation, crystallisation, completion and integration. Using didactic test, the level of pupil's skills was assessed. The pupils had great problems to handle the tasks belonging to completion and integration phase of the skills acquirement process. Using questionnaire and interview with teachers, it was shown that the teachers seldom use this type of the tasks in pupil's education. The teachers also did not demonstrate sufficient knowledge about the skills and the process of their acquirement. Videostudies of the physics education investigating the role of the learning tasks in the process of skill acquirement also drew our attention to several drawbacks. The tasks belonging to the completion and integration phase were often omitted, which resulted in the pupil’s incapability to solve problem, integrated, and intersubjected tasks and projects. (en)
  • Práce se zabývá problematikou osvojování fyzikálních dovedností žáků základní školy. Proces osvojování dovedností je zkoumán vzhledem k jeho základním etapám: motivační, orientační, krystalizační, dotvářecí a integrační. Pomocí didaktického testu byla posuzována úroveň dovedností žáků. Žákům činilo velké problémy řešit úlohy patřící do dotvářecí a integrační etapy procesu osvojování dovedností. Prostřednictvím dotazníku spojeného s rozhovorem s učiteli se ukázalo, že učitelé tento typ úloh zařazují do výuky pouze výjimečně. Učitelé také často vykazovali nedostatečné znalosti o dovednostech a o procesu jejich osvojování. Videostudie výuky fyziky zkoumající postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností rovněž upozornila na několik nedostatků. Místy byly zcela opomíjeny úlohy pro nejvyšší dvě etapy, což může vést k neschopnosti žáků řešit problémové, integrované a mezipředmětové úlohy a projekty.
  • Práce se zabývá problematikou osvojování fyzikálních dovedností žáků základní školy. Proces osvojování dovedností je zkoumán vzhledem k jeho základním etapám: motivační, orientační, krystalizační, dotvářecí a integrační. Pomocí didaktického testu byla posuzována úroveň dovedností žáků. Žákům činilo velké problémy řešit úlohy patřící do dotvářecí a integrační etapy procesu osvojování dovedností. Prostřednictvím dotazníku spojeného s rozhovorem s učiteli se ukázalo, že učitelé tento typ úloh zařazují do výuky pouze výjimečně. Učitelé také často vykazovali nedostatečné znalosti o dovednostech a o procesu jejich osvojování. Videostudie výuky fyziky zkoumající postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností rovněž upozornila na několik nedostatků. Místy byly zcela opomíjeny úlohy pro nejvyšší dvě etapy, což může vést k neschopnosti žáků řešit problémové, integrované a mezipředmětové úlohy a projekty. (cs)
Title
  • Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole
  • Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole (cs)
  • The Pupil’s Skills in the Physics Education at the Lower-secondary School (en)
skos:prefLabel
  • Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole
  • Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole (cs)
  • The Pupil’s Skills in the Physics Education at the Lower-secondary School (en)
skos:notation
  • RIV/00216224:14410/13:00071513!RIV14-MSM-14410___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 70520
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216224:14410/13:00071513
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Skills; skill acquirement; phases of the skill acquirement; physics instruction; learning tasks; didactic tests; questionnaire; interview; videostudy (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [C6A7411D4F6E]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Brno
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 28
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Medková, Ivana
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Masarykova univerzita
https://schema.org/isbn
  • 9788021059993
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 14410
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software