About: Intellectually gifted students with a learning disability Paths from school achievement paradoxes to success     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Publikace se věnuje problematice souběhu rozumového nadání a poruchy učení u středoškolských a vysokoškolských studentů. Kromě obecného vhledu zacíleného na problematiku formování nadání v období adolescence a rané dospělosti se zaměřuje především na otázky související s úspěšným překonáváním školního znevýhodnění těchto studentů, jež souvisí s jejich poruchou učení. Na konkrétních příkladech výpovědí nadaných studentů s tzv. dvojí výjimečností ukazuje, které faktory a podmínky mohou vést k úspěšné kompenzaci jejich specifických handicapů a souběžně k rozvoji nadání a naopak, které skutečnosti jsou v tomto procesu rizikové. Zvláštní pozornost věnuje kompenzačním strategiím, které tito studenti používají, otázkám spojeným s motivací, porozuměním a přijetím dvojí výjimečnosti, ale i problematice emoční podpory těchto studentů ze strany rodičů a učitelů.
  • Publikace se věnuje problematice souběhu rozumového nadání a poruchy učení u středoškolských a vysokoškolských studentů. Kromě obecného vhledu zacíleného na problematiku formování nadání v období adolescence a rané dospělosti se zaměřuje především na otázky související s úspěšným překonáváním školního znevýhodnění těchto studentů, jež souvisí s jejich poruchou učení. Na konkrétních příkladech výpovědí nadaných studentů s tzv. dvojí výjimečností ukazuje, které faktory a podmínky mohou vést k úspěšné kompenzaci jejich specifických handicapů a souběžně k rozvoji nadání a naopak, které skutečnosti jsou v tomto procesu rizikové. Zvláštní pozornost věnuje kompenzačním strategiím, které tito studenti používají, otázkám spojeným s motivací, porozuměním a přijetím dvojí výjimečnosti, ale i problematice emoční podpory těchto studentů ze strany rodičů a učitelů. (cs)
  • The publication deals with the issue of concurrent intellectual giftedness and learning disability in secondary school and university students. Besides giving a general insight aimed at the issue of forming giftedness in the period of adolescence and early adulthood, it concentrates in particular on questions associated with successful overcoming of these students’ school disadvantage related to their learning disability. On particular examples of responses given by gifted students with the so-called twice exceptionality, it shows which factors and conditions can lead to successful compensation of their specific handicaps and simultaneously to the development of their gift and, vice versa, which facts can be risky in this process. Special attention is paid to compensation strategies used by these students, questions related to motivation, understanding and acceptance of twice exceptionality, but also the issue of emotional support of these students by their parents and teachers. (en)
Title
  • Intellectually gifted students with a learning disability Paths from school achievement paradoxes to success (en)
  • Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu
  • Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu (cs)
skos:prefLabel
  • Intellectually gifted students with a learning disability Paths from school achievement paradoxes to success (en)
  • Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu
  • Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu (cs)
skos:notation
  • RIV/00216224:14230/14:00074289!RIV15-GA0-14230___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GAP407/11/1272)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 43485
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216224:14230/14:00074289
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • gifted students; learning disabilities (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [DFC249357D14]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Masarykova univerzita, Brno
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • Neuveden
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Poledňová, Ivana
  • Portešová, Šárka
  • Růžička, Milan
  • Straka, Ondřej
  • Macek, David
  • Urmanová, Jana
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Muni Press
https://schema.org/isbn
  • 9788021075207
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 14230
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software