About: Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • In this article, one of the first studies conducted in the Czech Republic focused on phenomenon of underachievement is presented. Aim of this research was to identify underachieving pupils and describe their personality traits and interests. Research sample consisted of 205 pupils aged 12-13 years. Following methods were used: Czech version of Meilis Analytic Intelligence Test (Smekal, 1972), Czech version of Junior Eysenck Personality Inventory (Senka, 1994) and Interest Inventory for Primary School Pupils (Hrabal, 1988). School achievement (marks from previous year) was also registered. Results proved the existence of underachievement phenomenon in intellectually gifted pupils. Differences in personality traits of these pupils were not significant. Higher rate of theoretical interests in intellectually gifted pupils underachieving in mathematics, natural sciences and geography shows on different interests of these pupils. (en)
  • V tomto příspěvku je prezentována jedna z prvních studií realizovaných v našich podmínkách, která zkoumá problematiku podvýkonu. Cílem bylo identifikovat podvýkonné žáky a popsat jejich osobnostní a zájmové charakteristiky. Výzkumný soubor tvořilo 205 žáků ve věku 12-13 let. Byly použity následující metody: česká verze Meiliho Analytického testu inteligence (Smékal, 1972), česká verze Eysenckova osobnostního dotazníku pro děti (Senka, 1994) a Inventář zájmových zaměření pro profesionální orientaci žáků ZŠ (Hrabal, 1988). Dále byl měřen školní výkon (známky z loňského školního roku). Výsledky prokázaly existenci podvýkonu u rozumově nadaných žáků. Rozdíly v osobnostních charakteristikách těchto žáků nebyly významné. Vyšší míra teoretických zájmů u nadaných žáků podvýkonných v přírodovědných předmětech poukazuje na jejich odlišné zájmové zaměření. Empirická data naznačují existenci tzv. „nadvýkonu“, tj. jevu, kdy žáci dosahující výrazně lepších známek než odpovídá jejich intelektovým schopnostem.
  • V tomto příspěvku je prezentována jedna z prvních studií realizovaných v našich podmínkách, která zkoumá problematiku podvýkonu. Cílem bylo identifikovat podvýkonné žáky a popsat jejich osobnostní a zájmové charakteristiky. Výzkumný soubor tvořilo 205 žáků ve věku 12-13 let. Byly použity následující metody: česká verze Meiliho Analytického testu inteligence (Smékal, 1972), česká verze Eysenckova osobnostního dotazníku pro děti (Senka, 1994) a Inventář zájmových zaměření pro profesionální orientaci žáků ZŠ (Hrabal, 1988). Dále byl měřen školní výkon (známky z loňského školního roku). Výsledky prokázaly existenci podvýkonu u rozumově nadaných žáků. Rozdíly v osobnostních charakteristikách těchto žáků nebyly významné. Vyšší míra teoretických zájmů u nadaných žáků podvýkonných v přírodovědných předmětech poukazuje na jejich odlišné zájmové zaměření. Empirická data naznačují existenci tzv. „nadvýkonu“, tj. jevu, kdy žáci dosahující výrazně lepších známek než odpovídá jejich intelektovým schopnostem. (cs)
Title
  • Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků
  • Personality Traits and Interests of Intelectually Gifted Students with Underachievement (en)
  • Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků (cs)
skos:prefLabel
  • Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků
  • Personality Traits and Interests of Intelectually Gifted Students with Underachievement (en)
  • Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků (cs)
skos:notation
  • RIV/00216224:14230/06:00017397!RIV10-MSM-14230___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • Z(MSM0021622406)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 6
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 491130
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216224:14230/06:00017397
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • underachievement; giftedness; personality; interests (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [7E3841446B34]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Československá psychologie
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 50
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Dvořáková, Jana
  • Portešová, Šárka
  • Tyrlík, Mojmír
  • Budínová, Lenka
http://linked.open...ain/vavai/riv/wos
  • 000243774800003
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
issn
  • 0009-062X
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 14230
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software