Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Tento příspěvek, vycházející z metody Data Driven Learning (DDL), poukáže na výhody využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Existují dva základními přístupy: Při aplikování induktivní metody (DDL) pracují studenti přímo s korpusovým vyhledávačem a na základě vlastních zjištění generalizují obecné pravidlo. Pro češtinu lze ČNK využívat např. jako komplement slovníku (zjištění lemmatu, rodu nebo čísla slov). Naopak při deduktivní metodě využívají korpus učitelé jako zdroj autentického současného jazyka pro tvorbu klasických cvičení. Vlastním výzkumem jsme zjistili, že pracovat přímo s Bonitem je pro studenty technicky i jazykově náročné. Díky spojení obou přístupů však můžeme využívat korpusová data, aniž bychom zapnuli počítač. Řešením je DDL na papíře, kde učitel předem vybere modelové konkordanční řádky. Na konkrétních příkladech ukážeme, jaké typy cvičení jsou aplikovatelné na češtinu, a budeme prezentovat zpětnou vazbu studentů češtiny.
- Tento příspěvek, vycházející z metody Data Driven Learning (DDL), poukáže na výhody využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Existují dva základními přístupy: Při aplikování induktivní metody (DDL) pracují studenti přímo s korpusovým vyhledávačem a na základě vlastních zjištění generalizují obecné pravidlo. Pro češtinu lze ČNK využívat např. jako komplement slovníku (zjištění lemmatu, rodu nebo čísla slov). Naopak při deduktivní metodě využívají korpus učitelé jako zdroj autentického současného jazyka pro tvorbu klasických cvičení. Vlastním výzkumem jsme zjistili, že pracovat přímo s Bonitem je pro studenty technicky i jazykově náročné. Díky spojení obou přístupů však můžeme využívat korpusová data, aniž bychom zapnuli počítač. Řešením je DDL na papíře, kde učitel předem vybere modelové konkordanční řádky. Na konkrétních příkladech ukážeme, jaké typy cvičení jsou aplikovatelné na češtinu, a budeme prezentovat zpětnou vazbu studentů češtiny. (cs)
- The aim of this paper is to point out the exploitation of Czech National Corpora (CNC) in teaching Czech as a foreign language. Two approaches exist: 1) Data Driven Learning (DDL) – students work directly with corpora. CNC can become a complement to a dictionary, because it displays lemma, gender or case of words. 2) Corpus-based teaching materials – the teachers use corpora as a source of authentic contemporary language for creating their own exercises, both in KWIC format or traditional. It has been found out that Czech learners have difficulties with hands-on tasks (formulating the query, understanding of a large amouth of the data). This reasearch focuses on corpus-based exercises in KWIC format, which have been used in the classroom. Although the KWIC attracts their attention and learn them to recognize the grammatical/lexical patterns, these tasks were challenging for advanced students only. Working with the wordlists of collocations was accounted to be the most benefitial activity. (en)
|
Title
| - Corpus-based Teaching Materials (en)
- Výukové materiály založené na korpusu
- Výukové materiály založené na korpusu (cs)
|
skos:prefLabel
| - Corpus-based Teaching Materials (en)
- Výukové materiály založené na korpusu
- Výukové materiály založené na korpusu (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216224:14210/11:00053354!RIV12-MSM-14210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216224:14210/11:00053354
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - corpus; Data Driven Learning (DDL); language teaching (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Korpusová lingvistika Praha 2011. 2 Výzkum a výstavba korpusů
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
| |
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Nakladatelství Lidové noviny / Ústav Českého národního korpusu
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |