About: Modal choice factors - significant aspect of changes in contemporary cities     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The aim of the paper is to answer questions related to the explanation of the travel mode choice used by people for regular commuting and what role in their decision making can be attributed to location of their residence, i.e. how the travel mode choice differs in case of traditional urban residents and suburban residents. I study the travel mode choice from two perspectives: a) statistical and b) behavioural. Using the statistical analysis I explain the travel mode choice based on situational constraints and differences between social groups. Summarizing both types of findings, I conclude that the everyday travel mode choice depends to a large extent on constraints such as the amount of time and money available to the individual, public transport services, civic facilities in the place of residence, and required mobility for job related reasons. In the qualitative study I focus on what type of residence people prefer. The findings indicate that the preferences of traditional urban or contrarily suburban living already include projections about types of travelling. Therefore it is necessary to look for an explanation of travel mode choice in some groups of people beyond utility connected to every single choice. Because disregarding the actual travel mode choice there are dominant entirely different spheres of rationality in travel behaviour and different theoretical concepts of behaviour are suitable for their explanation. They are: 1) travel mode choice rationality based on constraints, 2) a consistent lifestyle including travel mode as well as nature of residence choice, and 3) the travel mode choice as an unreflected habit. According to the three types of rationality we can identify different factors of individual transport development and possibilities of overturning the current increasing trend of car transport. (en)
  • V příspěvku usiluji o zodpovězení otázky, co vysvětluje volbu dopravního prostředku, který lidé používají při pravidelných cestách, a jakou roli při rozhodování hrají prostorové charakteristiky bydliště, neboli jak se volba dopravního prostředku liší u rezidentů center měst a suburbií. Předkládané závěry jsou založeny na výsledcích empirického výzkumu kombinujícího statistickou analýzu diskrétní volby s kvalitativní sociologickou analýzou. Analýza potvrzuje, že je každodenní volba dopravního prostředku z velké části vysvětlena omezeními jako je množství času a finančních prostředků, které má jedinec k dispozici, služby hromadné dopravy v místě bydliště, občanská vybavenost bydliště a povaha zaměstnání a s ní spojené požadavky na flexibilní mobilitu. Rozdíly ve finančních nákladech mají menší vliv na chování osob žijící v lokalitách s malou občanskou vybaveností. Charakteristiky bydliště tak sice cestovní chování statisticky vysvětlují, to ale neznamená, že ho podmiňují. Jak potvrzují výsledky kvalitativního šetření, upřednostňování tradičního městského či naopak suburbánního bydlení už v sobě obsahuje určité představy o způsobech cestování. U některých lidí proto musíme hledat vysvětlení volby dopravního prostředku používaného na pravidelné cesty mimo sféru užitku spojeného s každou jednotlivou volbou. Nehledě na používaný dopravní prostředek jsou totiž v jednání osob dominantní zcela odlišné sféry racionality, k jejichž vysvětlení se hodí různé teoretické koncepty jednání. První z nich představuje racionalitu volby dopravního prostředku na základě omezení. Druhá představuje sféru konzistentního životního stylu, který zahrnuje nejen volbu dopravního prostředku, ale i volbu charakteru bydliště. Třetí představuje volbu dopravního prostředku jako sféru nereflektovaného zvyku, který je součástí habitusu. V souladu s odlišnými typy racionality pak lze identifikovat různé faktory budoucího rozvoje dopravy a možnost zpomalení rostoucího převahy automobilové dopravy.
  • V příspěvku usiluji o zodpovězení otázky, co vysvětluje volbu dopravního prostředku, který lidé používají při pravidelných cestách, a jakou roli při rozhodování hrají prostorové charakteristiky bydliště, neboli jak se volba dopravního prostředku liší u rezidentů center měst a suburbií. Předkládané závěry jsou založeny na výsledcích empirického výzkumu kombinujícího statistickou analýzu diskrétní volby s kvalitativní sociologickou analýzou. Analýza potvrzuje, že je každodenní volba dopravního prostředku z velké části vysvětlena omezeními jako je množství času a finančních prostředků, které má jedinec k dispozici, služby hromadné dopravy v místě bydliště, občanská vybavenost bydliště a povaha zaměstnání a s ní spojené požadavky na flexibilní mobilitu. Rozdíly ve finančních nákladech mají menší vliv na chování osob žijící v lokalitách s malou občanskou vybaveností. Charakteristiky bydliště tak sice cestovní chování statisticky vysvětlují, to ale neznamená, že ho podmiňují. Jak potvrzují výsledky kvalitativního šetření, upřednostňování tradičního městského či naopak suburbánního bydlení už v sobě obsahuje určité představy o způsobech cestování. U některých lidí proto musíme hledat vysvětlení volby dopravního prostředku používaného na pravidelné cesty mimo sféru užitku spojeného s každou jednotlivou volbou. Nehledě na používaný dopravní prostředek jsou totiž v jednání osob dominantní zcela odlišné sféry racionality, k jejichž vysvětlení se hodí různé teoretické koncepty jednání. První z nich představuje racionalitu volby dopravního prostředku na základě omezení. Druhá představuje sféru konzistentního životního stylu, který zahrnuje nejen volbu dopravního prostředku, ale i volbu charakteru bydliště. Třetí představuje volbu dopravního prostředku jako sféru nereflektovaného zvyku, který je součástí habitusu. V souladu s odlišnými typy racionality pak lze identifikovat různé faktory budoucího rozvoje dopravy a možnost zpomalení rostoucího převahy automobilové dopravy. (cs)
Title
  • Modal choice factors - significant aspect of changes in contemporary cities (en)
  • Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst
  • Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst (cs)
skos:prefLabel
  • Modal choice factors - significant aspect of changes in contemporary cities (en)
  • Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst
  • Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11690/12:10210345!RIV14-MSM-11690___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(2D06029)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 1
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 136130
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11690/12:10210345
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • individual car transport; mode choice; urban development (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [8956A6C2B8D9]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • neuveden
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Braun Kohlová, Markéta
issn
  • 0567-8293
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11690
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software