Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - The aim of the paper is to answer questions related to the explanation of the travel mode choice used by people for regular commuting and what role in their decision making can be attributed to location of their residence, i.e. how the travel mode choice differs in case of traditional urban residents and suburban residents. I study the travel mode choice from two perspectives: a) statistical and b) behavioural. Using the statistical analysis I explain the travel mode choice based on situational constraints and differences between social groups. Summarizing both types of findings, I conclude that the everyday travel mode choice depends to a large extent on constraints such as the amount of time and money available to the individual, public transport services, civic facilities in the place of residence, and required mobility for job related reasons. In the qualitative study I focus on what type of residence people prefer. The findings indicate that the preferences of traditional urban or contrarily suburban living already include projections about types of travelling. Therefore it is necessary to look for an explanation of travel mode choice in some groups of people beyond utility connected to every single choice. Because disregarding the actual travel mode choice there are dominant entirely different spheres of rationality in travel behaviour and different theoretical concepts of behaviour are suitable for their explanation. They are: 1) travel mode choice rationality based on constraints, 2) a consistent lifestyle including travel mode as well as nature of residence choice, and 3) the travel mode choice as an unreflected habit. According to the three types of rationality we can identify different factors of individual transport development and possibilities of overturning the current increasing trend of car transport. (en)
- V příspěvku usiluji o zodpovězení otázky, co vysvětluje volbu dopravního prostředku, který lidé používají při pravidelných cestách, a jakou roli při rozhodování hrají prostorové charakteristiky bydliště, neboli jak se volba dopravního prostředku liší u rezidentů center měst a suburbií. Předkládané závěry jsou založeny na výsledcích empirického výzkumu kombinujícího statistickou analýzu diskrétní volby s kvalitativní sociologickou analýzou. Analýza potvrzuje, že je každodenní volba dopravního prostředku z velké části vysvětlena omezeními jako je množství času a finančních prostředků, které má jedinec k dispozici, služby hromadné dopravy v místě bydliště, občanská vybavenost bydliště a povaha zaměstnání a s ní spojené požadavky na flexibilní mobilitu. Rozdíly ve finančních nákladech mají menší vliv na chování osob žijící v lokalitách s malou občanskou vybaveností. Charakteristiky bydliště tak sice cestovní chování statisticky vysvětlují, to ale neznamená, že ho podmiňují. Jak potvrzují výsledky kvalitativního šetření, upřednostňování tradičního městského či naopak suburbánního bydlení už v sobě obsahuje určité představy o způsobech cestování. U některých lidí proto musíme hledat vysvětlení volby dopravního prostředku používaného na pravidelné cesty mimo sféru užitku spojeného s každou jednotlivou volbou. Nehledě na používaný dopravní prostředek jsou totiž v jednání osob dominantní zcela odlišné sféry racionality, k jejichž vysvětlení se hodí různé teoretické koncepty jednání. První z nich představuje racionalitu volby dopravního prostředku na základě omezení. Druhá představuje sféru konzistentního životního stylu, který zahrnuje nejen volbu dopravního prostředku, ale i volbu charakteru bydliště. Třetí představuje volbu dopravního prostředku jako sféru nereflektovaného zvyku, který je součástí habitusu. V souladu s odlišnými typy racionality pak lze identifikovat různé faktory budoucího rozvoje dopravy a možnost zpomalení rostoucího převahy automobilové dopravy.
- V příspěvku usiluji o zodpovězení otázky, co vysvětluje volbu dopravního prostředku, který lidé používají při pravidelných cestách, a jakou roli při rozhodování hrají prostorové charakteristiky bydliště, neboli jak se volba dopravního prostředku liší u rezidentů center měst a suburbií. Předkládané závěry jsou založeny na výsledcích empirického výzkumu kombinujícího statistickou analýzu diskrétní volby s kvalitativní sociologickou analýzou. Analýza potvrzuje, že je každodenní volba dopravního prostředku z velké části vysvětlena omezeními jako je množství času a finančních prostředků, které má jedinec k dispozici, služby hromadné dopravy v místě bydliště, občanská vybavenost bydliště a povaha zaměstnání a s ní spojené požadavky na flexibilní mobilitu. Rozdíly ve finančních nákladech mají menší vliv na chování osob žijící v lokalitách s malou občanskou vybaveností. Charakteristiky bydliště tak sice cestovní chování statisticky vysvětlují, to ale neznamená, že ho podmiňují. Jak potvrzují výsledky kvalitativního šetření, upřednostňování tradičního městského či naopak suburbánního bydlení už v sobě obsahuje určité představy o způsobech cestování. U některých lidí proto musíme hledat vysvětlení volby dopravního prostředku používaného na pravidelné cesty mimo sféru užitku spojeného s každou jednotlivou volbou. Nehledě na používaný dopravní prostředek jsou totiž v jednání osob dominantní zcela odlišné sféry racionality, k jejichž vysvětlení se hodí různé teoretické koncepty jednání. První z nich představuje racionalitu volby dopravního prostředku na základě omezení. Druhá představuje sféru konzistentního životního stylu, který zahrnuje nejen volbu dopravního prostředku, ale i volbu charakteru bydliště. Třetí představuje volbu dopravního prostředku jako sféru nereflektovaného zvyku, který je součástí habitusu. V souladu s odlišnými typy racionality pak lze identifikovat různé faktory budoucího rozvoje dopravy a možnost zpomalení rostoucího převahy automobilové dopravy. (cs)
|
Title
| - Modal choice factors - significant aspect of changes in contemporary cities (en)
- Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst
- Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst (cs)
|
skos:prefLabel
| - Modal choice factors - significant aspect of changes in contemporary cities (en)
- Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst
- Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11690/12:10210345!RIV14-MSM-11690___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11690/12:10210345
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - individual car transport; mode choice; urban development (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |