Description
| - Jakožto sociologové zajímající se o vztahy mezi expertízou a politikou jsme studovali procesy implementace evropských směrnic o přírodních stanovištích a divoké fauně a floře (92/43/EEC) a o ochraně divokého ptactva (79/409/EEC) v ČR - tzv. projekt Natura 2000. Zaměřili jsme se na různé praktiky mapování české přírody - tedy na to, jak vznikaly národní seznamy přírodních stanovišť celoevropského významu a jak byly probírány s veřejností. Studovali jsme také, jak byl projekt Natura 2000 tvarován různými aktéry, takže jej bylo možné spojovat s různými plány a záměry (přesahujícími rámec samotné Natury 2000). Díky tomu bylo do projektu zahrnuta řada kompromisů, často na první pohled problematických, avšak zároveň takových, které umožnily celý projekt rozumně sdílet environmentalisty, aktivisty, úřeníky a vědci různých oborů. Narozdíl od Francie proběhla implementace Natury 2000 v ČR celkem hladce, a to jako ryze odborně založený projekt. Tento úspěch se pokoušíme vysvětlit poukazy na politickou kulturu a další souvislosti. Ukazujeme, že ve skutečnosti procesy mapování nebyly až tak zcela apolitické a čistě expertní, jak by se mohlo zdát. Popisujeme řadu dílčích zájmů, politických kalkulací, evropských tlaků, organizačních kontextů, které do zdánlivě čistě vědeckého postupu zasahují. Zároveň upozorňujeme, že tyto ne-zcela-vědecké prvky často nepůsobily proti vědecké kvalitě projektu, ale spíše ji posilovaly.
- Jakožto sociologové zajímající se o vztahy mezi expertízou a politikou jsme studovali procesy implementace evropských směrnic o přírodních stanovištích a divoké fauně a floře (92/43/EEC) a o ochraně divokého ptactva (79/409/EEC) v ČR - tzv. projekt Natura 2000. Zaměřili jsme se na různé praktiky mapování české přírody - tedy na to, jak vznikaly národní seznamy přírodních stanovišť celoevropského významu a jak byly probírány s veřejností. Studovali jsme také, jak byl projekt Natura 2000 tvarován různými aktéry, takže jej bylo možné spojovat s různými plány a záměry (přesahujícími rámec samotné Natury 2000). Díky tomu bylo do projektu zahrnuta řada kompromisů, často na první pohled problematických, avšak zároveň takových, které umožnily celý projekt rozumně sdílet environmentalisty, aktivisty, úřeníky a vědci různých oborů. Narozdíl od Francie proběhla implementace Natury 2000 v ČR celkem hladce, a to jako ryze odborně založený projekt. Tento úspěch se pokoušíme vysvětlit poukazy na politickou kulturu a další souvislosti. Ukazujeme, že ve skutečnosti procesy mapování nebyly až tak zcela apolitické a čistě expertní, jak by se mohlo zdát. Popisujeme řadu dílčích zájmů, politických kalkulací, evropských tlaků, organizačních kontextů, které do zdánlivě čistě vědeckého postupu zasahují. Zároveň upozorňujeme, že tyto ne-zcela-vědecké prvky často nepůsobily proti vědecké kvalitě projektu, ale spíše ji posilovaly. (cs)
- As sociologists interested in the relationships between expert knowledge and policy making we have studied the processes of implementation of European directives on natural habitats, wild fauna and flora (92/43/EEC) and on conservation of wild birds (79/409/EEC) in the Czech republic - i.e., the preparation and implemenation of so called Natura 2000. We have focused on diverse practices of expert mapping of the Czech nature, on how national lists of Sites of Community Importance were produced and on how the preparation of these lists was consulted with the public. We also observed how Natura 2000 was shaped by various actors in various ways, so that it could be connected to various plans, projects and trajectories (beyond the plan of Natura 2000 itself). As a result, a number of compromises were incorporated into the project - compromises which were often regarded as problematic, but which, at the same time, made Natura 2000 an object that could be reasonably shared (and supported) by environmentalists, naturalists, policy makers, activists and scientists from various fields. In comparison to, e.g., France, the implementation of Natura 2000 in the Czech Republic passed through smoothly, without major political controversies and as originally intended, i.e., as an exclusively expert driven project. To explain this we offer some insights into different political cultures in the Czech Republic and Western Europe. Our close study of how the Czech nature was mapped and how so called national lists were established reveals that these processes were not completely apolitical and purely expert-driven. We have described a number of particular interests, political calculations, EU-related concerns, organisational contexts etc. intervening into the seemingly purely scientific methods and viewpoints. However, we have also shown that these non-scientific elements often did not work against the scientific quality of the project, but rather reinforced it. (en)
|